Ово је прича о човеку који је последњих годину и по дана , колико траје борба са коронавирусом , због природе свог посла присутан у јавном животу више него иначе. Како се носи са свим оним што његов позив носи са собом, са каквим потешкоћама се среће у раду и чега се све одриче због посла? Ово су само нека од питања која смо поставили нашем саговорнику, епидемиологу др Слађану Станковићу.
-Ових дана навршава се 15 година мог рада као специјалисте епидемиологије . Током детињства и ране младости увек је постојала у мени жеља да помажем људима, да се бавим хуманим послом. Временом сам схватио да без потпуне посвећености својој професији и без емпатије и саосећања са пацијентима, нема добрих резултата. Не постоји ништа толико свето, часно и узвишено као што је позив здравственог радника и поносан сам што се бавим овим послом , ево већ 22 године. Кроз студирање , некако се наметнула потреба да штитим не само појединца, већ становништво одређеног подручја. Та жеља да се предузимају мере превенције и да се спречи ширење заразе је био мотив код мене да се определим за епидемиологију. Последњих годину и по дана је врло специфичан и турбулентан период за све нас. Што се мене лично тиче, ово је друга пандемија у којој учествујем као епидемиолог. Прва је била 2009.године , пандемија свињског грипа. Потом је уследила велика епидемија морбила 2017. године када је било значајног оболевања. Пандемија коронавируса је велики изазов за све нас, како за грађане, тако и за здравствене раднике и не постоји већа победа од оне над болешћу, почиње своју причу др Слађан Станковић.
Радни дан доктора Станковића током короне , никада није био краћи од 15 сати. Како каже, посла има напретек. Да би се сви подаци о новозараженима у округу изанализирали и да би се испратила епидемиолошка ситуација , неопходно је доста времена, како на послу, тако и код куће. Било која интервенција и статистичка обрада података захтева много напора. Све лепо изгледа када се ране анализе, али њима претходи огроман и дуготрајан посао , прикупљање и обрада података , што је врло исцрпљујуће, објашњава доктор.
-Непоштовање медицинске доктрине , неподозривост појединаца и неразумевање људи за медицинску струку су ствари које ме највише изненађују. У овој ситуацији немамо времена да се бавимо анализама и нису сви компетенти да то чине, већ сву енергију треба да усмеримо на борбу против коронавируса.Свако треба да поштује стручну област и треба сви да будемо усредсређени на добијање битке против ове пошасти , која нам је пореметила живот у сваком смислу те речи, поручује доктор неповерљивим појединцима.
Страх, неверица, дистанцирање од других људи, ограничења, правила, мере, бол и туга због изгубљених драгих људи . Све су то осећања која обузимају све нас скоро две године . Доктор Станковић је такође међу њима. Како са професионалне , тако и са личне стране. Ипак, никада , чак и онда када је било најтеже није помишљао да дигне руке од свог позива. Ентузијазам да се победи пандемија и да се учини добро становништву су мотиви који га подстичу да не одустане од овог посла. Неуморан је и данас након толико година рада.
-Било је и тешких тренутака али посвећеност професији је изнад свега. У животном сам добу када могу да пружим свој максимум и никада нисам желео да прекинем да се бавим овим послом . Рад у превентиви се не види, али се његови резултати виде и испоље након анализа , кроз податке и смањења броја оболелих од одређене болести, објашњава доктор.
Епидемилог Станковић је прележао корону. Све време је , пре тога , примењивао мере заштите, али упркос томе био је довољан минималан пропуст .Тако је дошло до његовог заражавања. На свом личном примеру научио је још много тога о коронавирусу.
Много људи у граду познаје нашег саговорника. Мало је њих који немају речи хвале за овог доктора који са пуно ентузијазма свакоднвно, у сваком тренутку одговара на позиве људи, знаних и незнаних. Дешава се, како каже, да га познаници, пријатељи па чак и они које не познаје зову телефоном и када није на послу како би се консултовали са њим око понашања током короне, око последица и слично. Неко би рекао да ти свакодневни позиви , чак и мимо радног времена , итекако оптерећују. Међутим, др Станковић на то гледа на потпуно другачији начин. Свестан је да свака његова информација коју да некоме, може бити корак напред ка окончању борбе против короне и то је оно штo га мотивише да настави тим темпом.
-Када смо сви у проблему, треба да помажемо једни другима, колико год можемо. Разговарам са људима, тачно је да имам позиве често у току дана, али мени је жеља да им олакшам ситуацију колико је у мојој моћи, да им отклоним забринутост у овим тешким временима, предочим им каква је болест у питању и објашњавам да не треба паничити јер је веома важно у тим тренуцима имати психолошки мир, каже доктор Станковић.
Тренутна епидемиолошка ситуација и ангажовање на послу захтевају огромна одрицања , објашњава доктор Станковић. Породица највише трпи.
- Целодневне моје активности последње две године се буквално своде на целодневно ангажовање око пандемије. Не постоји време за одмор и за неке активности у приватном животу. У почетку је било и редукције сна, међутим, испоставило се да то није добро, јер умор сустиже. Мора да се има времена за спавање како би могло да се настави са таквим интензитетом рада. Породица је усредсређена на себе и заиста, у овом периоду има пуно разумевања и не очекује од мене неко посебно ангажовање, што се тиче приватног живота, објашњава доктор.
-На крају радног дана сам врло уморан, често тужан због смртних исхода и великог броја људи на респираторима .Са друге стране сам задовољан ,уколико сам тог дана , разговором са људима успео да им олакшам муке које их муче или смањио психолошку напетост која је сигурно присутна. Када бих могао поново да бирам, изабрао бих опет позив епидемиoлога, јер је циљ јако узвишен, а то је заштита здравља становништва, закључује доктор Слађан Станковић, епидемиолог Завода за јавно здравље у Врању , човек који би заиста могао да буде пример како се на професионалан начин обавља посао и у којој мери треба бити посвећен свом позиву.
Готово да се на прсте могу набројати културно уметничка друштва у Србији која имају традицију постојања од готово девет деценија. Једно од таквих је КУД „Коло“ у Бујановцу, које је у октобру ове године обележило 89. годишњицу постојања и рада.Такав континуитет у раду говори о посвећености и упорности чланова друштва, али и оних који су били на његовом челу. Један од људи по коме се препознаје ово друштво је и Слободан Бобан Димитријевић, који је председник КУД “Коло“ већ готово четири деценије.
За председника друштва постављен је сада већ далеке 1972. године када је ово друштво преузето од фирме „Гумопластика“ под чијим је окриљем било од 1965. године. По преузимању добијају име „Коло“. А када се зађе у још даљу прошлост долази се до податка да је друштво формирано 1932. године. Иницијатори су били браћа Лештаревић и Стојана Цвејић која је тада у ово фолклорно друштво довела шест девојака које су се укључиле у рад и тада је практично друштво и оформљено. Тада је за председника изабран Влатко Манић, прдседник суда, а касније је председница била Марија Ковачевић. Било је покушаја да се овакво друштво оснује још 1923. године , међутим нису успели да тада доведу девојке које би биле чланице, већ су имали само групу певача. Као певачка група су и наступали све до 1932. године када су коначно формирали КУД са 10-ак мушких и 6 женских чланова.
Данас, сваке године КУД броји око 100- тину чланова. То умногоме зависи од тога колико средњошколаца остане да овде студира и колико основаца у Бујановцу упише средњу школу. У сваком случају, они који и даље остану на подручју Бујановца и даље учествују у раду друштва, па чак и онда када формирају своје породице,каже Бобан Димитријевић.
За готово 90 година постојања процењује се да је у раду фолклора учествовало око пет хиљада чланова.
И у овако измењеним, ограниченим условима због пандемије, од почетка ове године приредили су три концерта, група певача редовно наступа, а тако је било и када су обележавали годишњицу.Сам годишњи концерт уз учешће свих чланова одржан је без присуства публике, али је за њих био важан као подсећање да се и у тешким временима сачува континуитет.
За постојање и рад оваквих друштава осим жеље и посвећености, потребна су и значајна финансијска средства. Пре свега за закуп простора у коме вежбају, јер сопствени немају, за набавку одеће и обуће, што морају обнављати обавезно на сваких 10-ак година, а каткад и чешће, као и на организацију путовања. Иначе, најчешће наступају у околним земљама, попут Македоније, Бујарске и Грчке. Први пут су наступали у иностранству и то у Бугарској далеке 1966. године. Највише су наступали у Македонији, где су, према проценама председника друштва Бобана Димитријевића, имали
око 200 концерата. Публика, па чак и они који нису љубитељи фолклора, диве се лакоћи са којом уметници плешу и труде се да кришом науче и заиграју неки корак. Највише пажње привлачи разноврсна српска народна ношња. Ова, некада свакодневна одећа, означавала је етничку припадност Срба, која их је на тај начин разликовала од различитих моћних освајача током вишевековне историје. Свако фолклорно друштво Србије користи другачију народну ношњу, у зависности из ког краја потиче и које игре игра. Најчешће коришћени делови костима из Србије су: кошуља са везом, сукња, кецеља, шајкача, појас или тканица, јелек, либада, шалваре, марама, чарапе и опанци.
Оно што их још карактерише је и то да су једно од ретких друштава које има сопствени оркестар, тако да увек наступају уз „живу“ музику. У саставу оркестра су четири хармоникаша, кларинетиста, гочобија, а доскора су имали и саксофонисту и трубача.
Међу члановима друштав увек је било Рома, а и данас их има, а било је и Албанаца који су најчешће играли у фолклору. У оваквим околностима организовали су припреме и вежбање у групама од по 15 чланова , све у циљу очувања здравља. Поред тога, имају и групу певача, а фолколористи имају увежбаних 20 кореографија са играма из свих крајева Србије, али и из Црне Горе, Македоније и Бугарске, у принципу са простора целог Балкана.
На листи Светске баштине УНЕСКО (Организација Уједињених нација за образовање, науку и културу) је 2017. године уврстио српску игру-коло на светску листу културних добара од изузетне, универзалне вредности. Поред кола, драгуљ наше традиције су и народне песме, које немају композитора већ су прикупљене и записиване директно од људи из народа, искључиво по сећању.Чувари оваквих вредности су управо културно уметничка друштва, која не само чувају, већ и промовишу игру, песму и обичаје који су у неким кључним тренуцима бурне историје, помогли да се очува културно биће српског народа, језик и обичаји. Отргли су од заборава део културног идентитета, на наступима нас подсећају ко смо и одакле смо.
Чланови друштва најрадије изводе игре из Бујановца, које су опет специфичне, јер се играју на непаран број тактова.У сваком случају, где год су наступали увек су били добро прихваћени и имали успеха. Обишли су готово све европске земље, изузев Скандинавије и Велике Британије. Имају одличне и сталне контакте са колегама у Чешкој и Словачкој, као и у Македонији, Бугарској и Грчкој. Овакви контакти су веома значајни за организовање путовања и наступа. Већ су почели припреме за наредну годину када ће обележити велики јубилеј, 90 година постојања и рада.
С обзиром да немају сопствени простор где вежбају, организовали су се да се састају и играју и певају у одговарајућим просторијама школа, као и у спортској хали. Из општинске касе добијају свега око 200 хиљада динара на годишњем нивоу, а потребно им је око два милиона динара. Недостајућа средства обезбеђују фирме које помажу рад друштва, а и сами чланови плаћају чланарину из које се најчешће финансирају путовања.
У наредној години јубилеја, планирају четири концерта. Уколико се ситуација са пандемијом стабилизује највероватније ће одржати и шест концерата.
Председник друштва Слободан - Бобан Димитријевић најављује да ће се наредне године повући са места председника КУД „Коло“, како би уступио место неком од млађих чланова. Тиме, како наглашава, не напушта друштво, већ жели да будућем председнику помаже да настави и унапреди његов рад. При томе, од изузетног је значаја континуитет у одржавању контаката са колегама из других земаља, који такође негују и чувају традицију и обичаје. Сви чланови овог, као и других наших културно уметничких друштава су чланови једне велике породице која чува традицију српског народа и са поносом је презентује код нас и у свету.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Многи од нас су сигурно били у ситуацији да стицајем разних околности ,често мењају место боравка и окружење. Мењали су се градови, људи , прилике. Али оно што остаје у свима нама , без обзира где се налазили је место одакле потичемо. О овоме смо разговарали са нашим саговорником , Марком Петричевићем глумцем врањског театра, који је пре много година напустио свој завичај и који је научио да се носи са носталгијом.
-Често гледам фото албуме , поготово из најранијег детињства , и из тог периода имам највише фотографија које у мени буде лепе емоције. Увек осетим задовољство и срећу када их гледам, јер су ми родитељи пружили здраво и лепо детињство , што је основа за здравог и нормалног човека у кога сам, надам се, израстао. Рођен сам у Београду, живео сам у многим градовима у Србији а данас сам у Врању. Често знам да кажем, моје место боравка је тамо где сам ја , где ме живот однесе и води, каже Марко.
Марко каже да је носталгија саставни део живота. Људи треба да памте сваки период у животу , и да буду поносни на све што су урадили. Животне ситуације се мењају и морамо да научимо да се носимо са њима. Не треба се одређених животних периода сећати са тугом, незадовољством или жалом, већ треба да памтимо сваки период у животу и да будемо поносни на оно шта смо проживели и доживели и самим тим постали зрелији и бољи људи. Зато ја носталгију волим да дефинишем као успешно сећање на оно што је било . Носталгије , човек не треба да се стиди , животне ситуације из прошлости су прилика да се сагледа какви смо били некада , како смо реаговали и какви смо сада, шта нас чини срећним. То је спона између прошлости , садашњости ка некој бољој будућности, објашњава Марко.
-Носталгија је присутна у мени јер сам променио доста средина у којима сам живео. Свега се сећам са посебним задовољством. Прошла времена изазивају у мени осмех. Прве три године мог живота сам провео у Београду. Моји родитељи су били студенти са двоје мале деце. Живели су у студенстком дому, већ су имали моју сестру која је имала две године а ја сам био на путу. Тада је снимљена репортажа о мојим родитељима , студентима који су упоредо били и родитељи и објављена је баш на дан када сам се родио. Одрастао сам уз остале студенте и њихову децу из Јапана, Казахстана, Кине, из многих афричких држава. Био сам атракција у Дому . Обожавали су ме и срећан сам што сам још тада остварио контакте са људима из других земаља и других раса и вера, присећа се Марко.
-Прва сећања датирају из треће, четврте године мог живота. Те дане сам провео у Даниловграду у Црној Гори. Да сам могао да пожелим лепше детињство, не бих га имао . Градић пун природе, играли смо се на ливадама, поред реке. Те успомене су јаке у мени . Имао сам право детињство за којим неке нове генерације сигурно чезну. Возили смо бицикле, играли жмурке, јурили смо и сакупљали свице и мени је тај период био као бајка. Незаборавно детињство, сећам се да је отац мени и сестри сваке вечери читао бајке. Поносан сам на васпитање које су ми у то време пружили родитељи, присећа се са носталгијом Марко најранијег периода одрастања.
- Уследио је одлазак у Подгорицу, град који пружа много могућности. Почео сам да се бавим класичним плесом, тренирао сам карате. Често сам мењао школе , променио сам пет учитељица због честих селидби, каже.
-Долазак у Врање памтим по томе што сам се изненадио јер је било много мање зграда него у Подгорици. Навикавање на нову средину , нови људи, ново окружење. Пре селидбе у овај град често смо долазили код баке и деке , имали смо све привилегије јер су нам све дозвољавали . Могли смо да радимо све што нисмо могли код родитеља. Имао сам десет година када смо дошли овде. Снашли смо се, нашли нове пријатеље али требало је навићи се на све, и на говор и на живот уопште. Осетио сам се добродошлим и почео сам да доживљавам Врање као свој град, каже Петричевић.
-Студирао сам у Косовској Митровици. Током студирања сам живео у Звечану. Увек су ти мали градови будили посебне емоције у мени, топлину и мир. Комоција живота и слобода у њима ми пријају. Студирање памтим по томе што сам био растерећен животних проблема ,који касније долазе. На мени је било да учим, уживам у студентским данима и био сам срећан што сам уписао оно што желим, каже Марко.
Марко је глумио у многим позориштима у Србији и Црној Гори. Он каже да има разлике и да није исти осећај глумити на свакој од тих сцена. Свако позориште, ансамбл и представа носе посебну енергију и то је оно што дефинише рад на представи. Таленат је неопходан али није довољан. Потребно је доста рада и труда. Највише учим од редитеља , постоје неки који су ме одредили као глумца и пронашли неке нове димензије у мојој глумачкој личности, додаје Петричевић.
Захвалан сам својим родитељима али им истовремено и замерам на једној ствари . Учили су нас правим , истинским вредностима , поштовању, здравом односу према људима и да поштеним путем идемо кроз живот. Да се боримо, да не зависимо од других људи. Хвала им на томе. Али , данас у овом суровом свету,када преовладавају неке друге вредности, видим да ми је тешко да се борим са тим. Јако сам поносан што сам све што сам постигао у животу , конкретно у послу постигао захваљујући свом таленту и раду. Све што сам пружио себи, постигао сам поштеним радом и надам се да ће и убудуће бити тако, завршава своју причу овај млади талентовани глумац.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Љубомир Бандовић познати српски глумац успео је да својим улогама у позоришту и на филму, постане значајно име у глумачком свету Србије. Љуба је по мајци Врањанац, а по оцу Црногорац. Детињство и младост провео је у Врању где је заволео позориште, глуму. Магичан свет трансформације, доживљаја реалности, свести о себи и свету у коме живимо очарао га је још као малог. Сваки слободан тренутак проводио је у позоришту „Бора Станковић“, на уштрб слободног времена, некад и школе, дружења са вршњацима. Чим је то било могуће почео је да глуми. Имао је десетак улога и две награде за свој рад када је отишао на пријемни на Факултет драмских уметности у Београду. Харизматичан, вредан и по много чему посебан, са аутентичним гласом и изгледом, брзо се наметнуо професорима и редитељима. Каријера је корак по корак ишла узлазном путањом. Сада је немогуће замислити озбиљнију позоришну представу, филм, серију без његовог учешћа.
„Рођен сам у Црној Гори а одрастао сам и учио школу у Врању. Са неких 11, 12 година дошао сам у врањско позориште, у подмладак позоришта. Памтим и стару зграду, не ону претходну која је изгорела и коју су реновирали, него ону пре ње. Чини ми се да и данас могу да призовем мирис тог позоришта, јер сам баш био мали и баш ми је то много значило. Школа је трпела због позоришта, бежао сам из школе због тога. Увек ми заигра срце кад знам да треба да дођем у Врање, да ли послом или приватно. Маса људи не зна кад долазим. Ја и кад дођем завучем се код својих да би се видео са њима, не излазим нигде углавном. Ретко се по граду крећем. Имам још другова из школе са којима волим да се чујем и да се видим. Врање је мој град између осталих“ каже Љуба Бандовић.
Каже да је Врањанац када је у Врању, а Црногорац, односно Србин из Црне Горе и Беранац када је у Андријевици, код очеве родбине. Пошто сада већ најдуже живи у Београду може да каже да је и Београђанин.
„Имао сам среће да је врањско позориште, које је друго по старини, после крагујевачког , имало изграђен ансамбл и традицију и да је умело да препозна квалитет и да га негује. Ја сам за неких 5 година колико сам провео овде као аматер пре Академије урадио 9 улога и освојио 2 награде за улоге у дечјим представама . То је умногоме одредило чиме ћу да се бавим . Имате ви веће градове у Србији где позоришни живот није толико богат. Врање на годишњем нивоу избаци по две премијере, барем колико ја памтим, а имате Ниш који је тек од скоро почео да производи своје представе и да има репертор. То што је врањско позориште било разрађено и публика навикнута, много је утицало на мене и моју одлуку да ћу се само овиме бавити у животу и ничим другим“.
На пријемни на ФДУ је закаснио. Припремио се баш добро, али је игром случаја уместо да први изађе на сцену пред комисију, као што је требало, закаснио, па је остао за крај. Једини је тог дана положио. Те године од 517 који су изашли на полагање, 16 је ушло у ужи избор, а десет је било примљено на Академију. За себе каже да је био „изрод“ у породици, јер се нико до тада није баво ни једном врстом уметности. Нису га у почетку ни озбиљно схватили, мислили су да је то његова дечачка фантазија, да ће само пробати, па након тога уписати неки нормалан факултет.
А он, он је стремио ка својим сновима. И није се обазирао.
Глуму није уписао да би био познат или звезда већ га је суштински одувек занимала психологија, аутокорекција, оно што она нуди кроз спознавање себе, света који нас окружује, као и идеја о стварању сопствене реалности.
Родитељи су временом схватили да се он тиме озбиљно бави, и како каже кроз осмех: „Сада су поносни родитељи једног глумца“.
Сећа се с радошћу своје прве озбиљније улоге.
„Прва улога у Београду је била у Народном позоришту, ускакање у једну представу и упоредо прављење нове представе „Последња битка књегиње Милице“. Одмах после те премијере, Радомир Путник, тадашњи директор драме, понудио ми је стипендију Народног позоришта. Ја сам тада завршио прву годину факултета. Оберучке сам прихватио. До дипломирања, 98. године сам био њихов стипендиста. 2000. године сам отишао у војску и када сам се вратио, мој професор Влада Јефтовић је био управник у ЈДП и он је нас неколико с класе примио тамо. У Југословенском драмском сам провео 15 или 16 година, а онда сам од 2016. године слободан уметник, мада ја мислим да је тај израз плеоназам. Играм у свим позориштима. За представу у Атељеу 212 овде сам добио награду пре неколико година. Играм у Звездара театру, у Народном у Југословенском имам три наслова“.
Улогу Светозара Милетића у филму „Име народа“ редитеља Дарка Бајића истиче као једну од значајних у својој каријери.
„Оживети тај споменик, тог човека, веома је захтевно и тешко. Чињеница да о том човеку врло мало знамо. Поготово о његовој ћерки и о његовој борби за Србију и српски народ. Оно што је било најзахтевније је шминкање. Ја сам од оних глумаца који избегавају шминкере кад год могу, играм на природно, мало ме као поправе пред кадар, али ми се све наплатило на тој улози. 30 и више дана снимања, два и по сата сам био пре свих у столици како би се припремио за лик који играм. То је, за сада, најзахтевнија и најодговорнија улога коју сам добио. Зато је и истичем. Поред тога, не могу да не истакнем и Тадију из „Сестара“. То је то неко масно ђубре које сам дуго прижељкивао, јер играм све неке као добре, поштене људе из народа. Хтео сам неког негативца доброг да добијем и тај Тадија ми је доста одредио шта ће ми се дешавати даље у каријери.Ту су ваљда и послодавци и публика видели ту моју другу страну“.
Поменута улога није се допала његовој мајци, јер не воли када глуми негативце. Уз осмех каже да није хтела да разговара са њим две недеље.
И ако га млађа публика поистовећује са ликовима које глуми на филму и у серијама, Бандовић има озбиљну позоришну каријеру. Многи га поистовећују са легендарним Батом Стојковићем јер га је наследио у улогама Саве оџачара у “Клаустрофобичној комедији” и Илије Чворовића у “Балканском шпијуну”. Бандовић не само што је одговорио задатку већ је поменутим ликовима дао свој печат и обојио их својим шармом. Годинама за ове представе влада велико интересовање.
“Пријају такве ствари, нарочито на почетку, када добијете ту врсту поверења. Али ја не верујем да постоји и један глумац који почиње каријеру са идејом да хода већ утабаном стазом у нечијим ципелама. Колико год да мени импонује што ме пореде са Батом, а неки и са Пајом Вујисићем, колико год да ми је драго, ја сам свестан да и поред неких можда сличности, имам и нешто своје. Сећам се када је била премијера “Клаустрофобичне комедије” дошла је Батина супруга да гледа представу. Ја након тога у гардероби, пресвлачим се, сав знојав и црн, јер играм Саву оџачара, чујем нечији глас: “Не занима ме, нека је го, ја морам да га видим”. Она је дошла у гардеробу, узела оне моје две гараве руке, пољубила и рекла: “Сад да је жив , да га довоедем да те види”. Мени је то много значило”.
Раскошан таленат омогућио му је да сјајно глуми и добре ликове и мафијаше, и храбре полицајце с душом и бескурпулозне припаднике подземља.
“Не можете ништа да направите од материјала који немате. Ако вам се учини да га немате, онда тражите по себи и наћи ћете га. Тај спој севера Црне Горе и јга Србије у мени ми много помаже да разумем различита поднебља, атмосфере, карактере. Мора да се ради на себи. Морају људи да обогате себе садржајем тј. животом. Не може да се глуми и оде у позориште одмах са мамине супе. Мора да се прво нешто и доживи. Из комфора се није десило ништа. Узмите па читајте Достојевског, биће вам све јасно. То је савет за млађе колеге. То што мени леже и овај и онај миље, вероватно је зато што се нисам бранио од живота. Када сам дошао у Београд, првих годину дана сам живео код стрица, али не може се то до века. Онда сам изнајмио неки мали станчић, морао сам да радим у кафићу, па неке физичке послове. Императив живота је оно што је красило моју генерацију. Хтео не хтео мораш да живиш и кад огладниш мораш да живиш. Данашње генерације, они који желе да се баве уметношћу, су ускраћени тог хватања у коштац са животом, што је неопходно да би се било уметник”.
За свој рад награђиван је много пута. Добитник је награде “Зоран Радмиловић”, бројних међународних награда. Осим у Србији често ради и у окружењу, у Хрватској, Босни и Херцеговини, Републици Српској, Црној Гори.
Осим глуме блиски су му и хумор, музика и кулинарство. Омиљен је у друштву због својих шала, способности да насмеје друге, направи атмосферу. Воли животиње, посебно псе. Жеља му је да има пса, али тренутно због начина живота не може да има. Воли да вози, тада најбоље размишља, да се дружи, а недостаје слободног времена.
Каже да је корона много тога пореметила, али и да нам је омогућила да схватимо да смо ексклузива. “Не може се ићи у позориште без “опеглане кошуље”, без фризуре, то је ипак храм, није обична зграда. Позориште селектује људе који могу да га конзумирају”.
Љуба Бандовић био је гост овогодишњих Бориних позоришних дана са представом „Пучина“ Београдског драмског позоришта. Од самог изласка на сцену, до краја представе и поклона могло се видети колико му је публика наклоњена. Аплауз на крају је то и потврдио.
Асоцијација на Врање су му труба, Горња чаршија и Бакија Бакић. Са шест година је легендарном Бакији плаћао, стављао новац у трубу, да му свира. Затим, школа у коју је ишао “Јован Јовановић Змај”, Колубарска улица, Доња касарна, нана Савка, деда Раде из 8.бригаде, пита његове мајке и нане и још много речи, израза, места у граду.
Са радошћу долази у Врање и носи га у срцу, као и њега његови Врањанци.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Талија Марковић је ученица 4.разреда ОШ''Вук Караџић у Врању. Има 10 година и важи за врло талентовану, маштовиту и креативну девојчицу. Пише стихове али и приче . Да ли ће написати песму или причу зависи од инспирације, од теме и идеје. Прве стихове које је смислила сама је усмено говорила још у вртићу а први пут је своје мисли ставила на папир у првом разреду, када је научила да пише, присећа се ова талентована девојчица.
-Инспирише ме све оно што се дешава око мене.Највише ме инспиришу животиње и птице. Пишем о кућним љубимцима, али и о људима понекад. Постоји једна песма која ми је посебно драга. Писала сам о свом мачку Грицку када је имао девет месеци. Нема правила када ћу да пишем, зависи од инспирације. Једном сам легла да спавам и током ноћи сам размишљала о кокосу,устала сам и написала стихове. Понекада ми се и у школи деси да се сетим неких лепих стихова и ја их одмах запишем. Кад год ми дође мисао , одмах је ставим на папир. Неке песме су дуге, неке су краће, све су различите. Сваки стих се разликује, придржавам се риме у писању и она је полазна тачка и основа. Није ми тешко да римујем стихове, чак ми је и врло забавно, објашњава нам Талија.
-Када напишем песму прво је прочитају мама и баба а у школи ми велику подршку дају учитељица и другари и тада увек добијем аплауз . Шта год да напишем, мојој породици се допада. Понекад ми допуне нешто, како би моја песма била боља. Прихватам критике и често нечије предлоге применим у песми. Ево једне песме коју сам написала и која ми је посебно драга.
Гаврић Гавра
Ја сам Гавра, птица велика, највећа.
Нисам мала, то је шала.
Имам жену врану, којој се кафа стално пије.
4.априла за мој рођендан, мало сам се напио .
Псст, то је тајна! И три дана сам спавао.
А када сам се пробудио сачекао ме списак дугачак.
Као реп који има Талијин мачак.
Све сам купио, када сам се вратио по команди врани кафу скувао.
Кад је врана код пријатељице отишла да ме оговара
Са својим птићима ,да им градим гнездо сам остао сам.
Одједном, да кажем, птичји хор је сазван
А први пут ја нисам позван.
Лепо певам ,није шала ,исто као птица мала.
Али ипак, сви ми кажу, немој да певаш, узми шарену лажу,
Врана се враћа,џезву стављам, кафу кувам,
Успут колачиће од деце своје чувам.
Овакав је мој живот, од свега и свачега се садржи.
А сад , извините , ручак ће да почне
Нова прича мора да отопчне
На пажњи хвала , децо мала,
Воли вас ваш Гаврић Гавра.
-Када напишем песму, још једном је прочитам, исправим словне грешке и исправим неки стих који ми се не свиђа. Не водим евиденцију и не знам тачан број својих песама, али их брижно чувам у једној кутији. Када упоредим своју прву песму коју сам написала у првом разреду и оне које пишем сада, примећујем доста разлике. Моје прве песме су биле кратке и лаке. Садашње су дуже и сложеније и имају поруку, каже Талија.
- Поред поезије ја пишем и приче. Јунаци су исти као и у мојим песмама. Ја им дајем људске особине , они знају да читају, пишу, плешу, певају , иду са мном у школу. Увек су ту са мном, и код куће, и у школи и на путовањима. Више сам песама написала него прича. Али ми је подједнако лако да пишем и једно и друго. У школи сам једном написала причу ''Чудесни гавран'', присећа се ова талентована девојчица.
Талија воли и да црта. На њеним цртежима су заступљени мотиви као и у мојим песмама и причама. Животиње су њена инспирација и када је цртање у питању. Талија воли да чита. Када завршим све своје обавезе у школи и око домаћег задатка и око кућних љубимаца, имам слободно време и онда волим да читам. Успевам да се организујем и да постигнем све.
-Имам доста кућних љубимица и они ме најчешће инспиришу да пишем. Понекад је то хрчак, корњача, маце или птице а имам и рибице. Бринем о њима. Највише посла имам око хрчка. Мама ми помаже понекад. Волим да проводим време са њима. Омиљене су ми маце Грицко и Бела Грива као и хрчак Срећко. Првог кућног љубимца сам добила када сам била мала. Биле су то рибице. У једном тренутку сам имала четири рибице и једног пужа. Пужеве сам престала да чувам када ми је омиљена рибица угинула јер је ударила у њега. Животиње ме оплемењују, срећна сам када сам поред њих. Волим животиње и мој план је да једнога дана постанем ветеринарка или да радим у продавници кућних љубимаца, каже нам Талија.
Свакодневни труд ове девојчице је уродио плодом. Учествовала је на бројним ликовним и литерарним конкурсима и такмичењима и много је награда освојила до сада , око 20-ак . Све су јој подједнако важне , како каже. Њени радови су објављени у неколико књига песама и зборника. Нада се да ће једног дана све што је до сада написала стати у њену збирку песама и прича.
-Поручујем вршњацима да што више читају, подсећам их да је у знању моћ ,што више знају више вреде. Желим да подстакнем своје вршњаке који имају неки таленат, да не одустају и да вредно раде, каже на крају разговора Талија Марковић.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Песма је њена велика љубав. Од малих ногу је певушила, надограђивала себе и напредовала из дана у дан. Данас је њено име препознатљиво не само у земљи већ и шире. Са једним од најквалитетнијих вокала са наших простора Иваном Тасић разговарали смо о чарима музике и њеном личном доживљају песме .
-Музика је моја велика љубав од малих ногу и остала сам јој верна до данашњих дана. Песма лечи све, када смо тужни, када смо у проблемима, музика је најбољи начин да се растеретимо негативне енергије која је у нама. Када се мени десе такве ствари и када сам у лошем расположењу, пустим музику и много је лакше, почиње причу о музици Ивана Тасић.
-Када сам на сцени, усредсредим се на тему песме коју изводим. Иначе, када први пут слушам песму , размишљам о тексту,поготово када је реч о изворној музици, размишљам шта је анониман стваралац желео да нам каже. Трудим се да ту његову поруку пренесем публици и да она на најбољи могући начин схвати значење те поруке . Циљ ми је да својим извођењем пробудим код слушалаца жељену емоцију. Мој задатак, када сам на наступу је да дочарам оно што песма каже,објашњава Ивана.
-Дешава се често да певам када сам тужна и када нисам у најбољем расположењу.То је потпуно нормално људско осећање које просто наводи извођача, у овом случају мене, да на што бољи начин представим и изнесем песму. Певајући, ослобађам се негативне енергије, додаје наша саговорница. Уметницима је туга вечита инспирација и мотивација. Унутрашње стање уметника је од пресудног значаја за квалитет интерпретације. Ликовни уметник своја осећања ставља на папир.Тако и вокални солиста и инструменталиста и сви они који се баве уметношћу своја осећања преносе кроз одређено уметничко дело, тачније кроз мелодију, композицију, песму.
- Ја сам врло рано почела јавно да наступам. Жао ми је што нисам водила евединцију ,како бих знала колико јавних извођења је било до сада. Било је наступа који су по квалитету и интерпретацији били бољи од других. Не мислим само на певање, већ на размену емоција са публиком. Не могу да кажем да сам била бриљантна на наступима. Јако сам самокритична и могу да кажем за себе да сам била добра .Чини ми се да нико да сада , чак и врхунски уметници нису достигли свој врхунац и максимум , нити ће успети јер од онога како смо нешто урадили, увек може још боље и то нам је вечита инспирација, да се сваки пут удаљимо од максимума који смо претходни пут пружили. Некада сам јако задовољна својим наступом, а некада не, самокритична је Тасићева.
-Када је трема у питању, није било времена да је осетим, јер сам се врло рано навикла на бину, сцену, светла. Било је ситуација да се омакне грешка при певању, да се прескочи строфа, да погрешно изговорим коју реч, али ко ради он греши, то је нормално. За мене су благо разочарање наступи када се више усредсредим на контролу звука и када обраћам пажњу на техничке детаље , него на комуникацију са публиком, истиче Ивана.
-Мени су посебно драге песме са простора Косова и Метохије, јер ми прија њихов сензибилитет. Песма која је компонована али је урађена у духу изворне музике '' Еј драги, драги божурове сади'' је једна од оних коју изводим с посебним уживањем. Песма ''Под гором се шетало девојче'' коју сам снимила ми је такође посебно драга. Музику, текст и аранжман урадио је Влада Пановић , руководилац Народног оркестра РТС-а ,инструменталиста на хармоници и врхунски уметник. Годинама сарађујемо и када је израда трајних снимака за Радио Београд у питању, и када је реч о концертима и фестивалима. Једном приликом смо нас двоје разговарали , он је хтео да се опроба у композиторском раду . До тада је компоновао нумере за инструменте. Сада је желео да направи песму. Позвао ме и питао да ли желим да направи песму за мене. Рекла сам да би било добро и да ћемо пробати . Многи мисле да је то изворна песма, али није, компонована је. Моје је било само да је отпевам. Наменски је рађена за фестивал на Златибору 2008.године и била је врло запажена. Одмах након тог извођења, снимили смо је у студију Радио Београда. Тек онда смо схватили колико је песма дивна. Кад год је негде певам, реакције су позитивне и драго ми је што сам успела да је изнесем на најбољи могући начин, говори Ивана.
-Оно на шта сам најпоснија, када је моја музичка каријера је што сам остала доследна себи и свом избору. Од самог почетка сам се определила за неговање изворне песме и након толико година, на истом сам задатку а то је очување традиционалних песама и враћање у живот оних које су заборављене. Морам да споменем једног човека, мени драгог пријатеља, који је доста утицао да се определим и држим овог правца. То је инструменталиста и вокални солиста Врањанац Слободан Јовановић. Реч је о изузетном човеку који ми је много помогао и са којим сам извесно време радила на техници певања и заиста сам му захвална што ме усмерио на прави пут, каже Ивана.
- Радићу и даље трајне снимке за Радио Београд. Жеља ми је да урадим албум са својим песмама по којима ћу бити препознатљива. Наставићу да негујем традиционалне песме као и да будем део групе''Извор''. Што се мене лично тиче, нисам превише амбициозна, не тежим ка слави и популарности. Да сам то хтела, вероватно бих направила неки успех. Не бежим од тога, али ми то није крајњи циљ. Задовољна сам приватним и породичним животом. Стицање славе и популарности захтева одрицања, ја нисам била спремна на тако нешто нити ћу бити, чини ми се, знајући себе. Мени је ипак лепше да своје слободно време проводим са децом, да их васпитавам и уживам са њима.Такође ми је важно да будем са својим студентима. Мислим да се неће нешто променити у наредном периоду, на наступима се пуним лепом , позитивном енергијом и то ме испуњава.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Стефана Младеновић је једна од млађих докторки која је била у прилици да се од самог почетка пандемије суочи са свим изазовима које је корона донела са собом. Стављајући професионализам изнад опасности и ризика од заражавања, заједно са својим колегама у ковид амбуланти АТД ухватила се у коштац са свим оним што коронавирус носи са собом. Брига о пацијентима и тежња да се њима изађе у сусрет сваком тренутку, постали су свакодневица ове младе жене. Њен труд и рад нису остали непримећени. Одликована је златном медаљом и повељом за изузетне заслуге и допринос у спровођењу активности на спречавању ширења заразне болести Ковид 19. Ово признање уручио јој је председник Александар Вучић, поводом Дана државности. Она каже да ова награда за њу представља велико признање, тим пре што је стигла на почетку њене лекарске каријере, али и велики подстрек да напредује и да се усавршава у свом послу.
''Након десет месеци борбе са ковидом, будући да сам од самог почетка радила искључиво у ковид систему, добити овако нешто је невероватна част. Веома сам поносна на себе што сам успела да покажем и докажем да могу да радим, да знам да радим и, што је најбитније, ово је и велика одговорност. Дошло је брзо, непланирано, и сада треба уложити још више труда, рада и залагања.
Као неко ко је релативно скоро засновао радни однос у Здравственом центру и од почетка био ангажован у ковид систему, докторка Младеновић истиче да су иза ње, али и свих здравствених радника, месеци мукотрпног труда и залагања, али да битка са ковидом још увек није готова.
''Ово је нешто о чему сам као мала сањала. Мени се брзо остварило, али, да се разумемо, није важно ко је отишао да преузме овај орден, ово је признање за наш Здравствени центар који је био критикован више пута без основа. То највише значи због нашег Здравственог центра и Града, јер ја тамо нисам прозвана као индивидуа, то је похвала за установу у којој радим и похвала за наш град. Ово није само мој орден, ово је орден свих медицинских и немедицинских радника који су радили са мном и који још увек раде, који не стају и који се максимално боре, каже докторка.
-На церемонији доделе признања било је врло свечано, лепо.Било ми је задовољство што сам делила простор са далеко искуснијим докторима из целе земље. Прозивали су сваког од нас. Награде је уручио председник Александар вучић. Док сам прилазила , приметила сам на његовом лицу изненађење што му прилази тако млада особа. Значио ми је његов стисак руке . По завршетку церемоније била сам у прилици да се упознам са колегама из осталих градова. Величанствен догађај и никада нећу заборавити тај дан, присећа се докторка.
Докторка додаје да је рад у ковид систему непроцењиво искуство за све младе здравствене раднике, а као најтежи период издваја половину прошле године, када се у ковид амубланту јављао највећи број пацијената са тежим клиничким сликама. Медицина је такав посао да се учи свакодневно. Морамо да будемо спремни и за те ванредне ситуације, као што је корона. Страх се потискује и само су нам битни пацијенти.
-Годишњег одмора није било, боловања , на сву срећу , такође. Било је мукотрпно радити, некада и по 12 сати. Желела сам да будем ту константно, да пратим ситуацију. Колеге су помагале у раду. Овоје школа за цео живот. Научили смо од сваке гране медицине и верујем да ће сви млади лекари који раде у ковиду стећи огромно знање.
Др Стефана Младеновић је тренутно на специјализацији у области анестезиологије и планира да се даље усавршава у том правцу.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Валентина Златковић је новинaр, уметник, креативац, особа која настоји да старе занате и традицију сачува од заборава. Рођена је у Сурдулици, а део живота провела је у Владичином Хану. Мајка је Маје и Стефана и поносна бака. Одувек је волела да пише, али и да својом речју укаже на добре и лоше ствари које муче обичног човека. Била је дописник Политике и новинарка Радио Хана. После приватизације, новинарство је оставила по страни. Одлучила је да се посвети стварима за које је имала мало времена због посла и породичних обавеза.Ту су до изражаја дошла сва њена интересовања.
„ У свет новинарства нисам ушла случајно. Ја сам још као средњошколка одлучила да будем новинар и ишла сам на тај смер. Касније сам уписала Правни факултет. Мада волим право, било ми је веома жао због пропуштене прилике, јер сам веровала да нећу бити примљена на журналистику због јаке конкуренције. Касније сам сазнала за неке људе који су уписали, а који су били много слабији од мене. Новинараство је моја љубав одувек. То је врло занимљив, динамичан, врло тежак, одговоран и прилично незахвалан посао. Често се деси да вас због објективности, због указивања на неке ствари које нису свима по вољи, људи мрзе, лепе разне етикете, прете. Ја сам свашта преживела. Поносна сам на сваки мој текст, а била сам дописник „Политике“ двадесет година, као и „Политике експрес“ и других мањих редакција и листова, као и новинар Радио Хана од оснивања. Поносна сам на тај део свог живота, јер никада нисам писала нешто да би некоме нанела штету, да би о некоме изнела неистине. Увек сам се држала чињеница и папира које имам. Писала сам само уз доказе, чак и уз претњу отказом. И добијала сам отказ, то ништа није страшно. Поносна сам на чињеницу да сам била једина жена из Пчињског округа, са југоистока Србије, која је била дописник Политике. Успела сам да се изборим са мушким „аждајама“, прича уз осмех Валентина Златковић.
Валентина је особа која је препознатљива по томе што увек говори оно што мисли, без увијања. Многи је због тога цене. Каже да су је неки и мрзели, али кад прођу године људи схвате да им ниси мислио ништа лоше већ да си говорио за њихово добро.
Паралелно са новинарством неговала је и љубав према уметности и исказивала је на различите начине. За животног сапутника одабрала је уметника.
„Препознала сам да имам талента када сам префарбала све саксије мајци у црвено, а биле су браон, шали се Тина. Била ми је жеља да цртам, али нисам се пронашла у томе. Волела сам и сликарство. Мог супруга сам упознала сасвим случајно. Нисам размишљала да будем са неким ко слика. Мислим да се сличне енергије привлаче, и ако смо ми по природи били другачији. Ништа није случајно, све Бог одређује“.
Супруг Раде Поповић, сликар, био је познат и ван Хана. На жалост преминуо је млад. Његов таленат наследила је ћерка.
„Раде је био одличан, његови цртежи су били фантастични. Људи који цене сликарство, били су фасцинирани. Упоређивали су га са Пикасом, могу то слободно рећи. Радио је надреализам, правац који није близак људима из ове средине, мада је било оних који су редовно куповали његове слике. Био је и значајан број колекционара из Београда са сталним поруџбинама. Многи нису питали за цену. Међутим Раде није био комерцијалиста. Он је сликао за своју душу и себе. Тешко је продавао слике. Ја га сад разумем после оволико година. Није био схваћен у својој средини, а није ни требало. Њега нису интересовале локалне безначајне теме. И он и ја смо особе које имају свој микро свет, то је можда нас привукло. И ја имам своје пријатеље. Не занима ме околина, баналне ствари, трачеви. Исти је и он био. Живети са сликарем зависи од карактера особе. Имаш велике сликаре који су потпуно нормални и оне мале који се умисле, без основа. Моја ћерка Маја је наследила таленат од оца. Завршила је Ликовну академију. И син Стефан је талентован, само што је он више за графику. Стицајем околности, због Радетове преране смрти, разних проблема на послу, отказа, тешких времена, нисам успела финансијски да издржим и да и њега пошаљем на графику. Али он је дечко који је зрео и уме да се снађе и све послове које је радио, нашао је сам. Поносна сам на своју децу”.
Када је дошло до приватизације Радио Хана у коме је Валентина радила дуги низ година, одлучила је да се посвети себи и неким другим креативним стварима. Новинарство је оставила по страни. Са декупажом је почела пре губитка посла. Имала је самосталну изложбу у Врању, а учесник је више групних изложби. Ради намештај, накит, торбе од рециклираног материјала, хеклане ствари, цегере, јастучиће, украсне предмете. На малом ћеркином, ручном разбоју ткала је капице, торбице које су биле фантастичне. Све технике савладавала је уз помоћ интернета, комбинацијом постојећих и старих метода и начина израде. Опробала се и у прављењу деликатеса, посебно слатка и сокова. Попут своје куме и мајке постала је специјалиста за слатко од ружа, заборављени, традиционални деликатес који је некада красио витрине наших старијих, искусних домаћица.
“Ове године сам правила сирће од ружа. То је за мене велико откриће. Одлично је за скидање повишене телесне температуре. Ја волим те народне методе лечења, јер поред званичне медицине добро је да користимо и природне начине лечења, то није ништа штетно. Први пут сам за то чула од једне жене на Власини. Истраживала сам и дошла до рецепта. Ружа је одлична за срце, има добре, позитивне елементе за организам. Може се ујутру узимати са водом и медом, као што се и јабуково користи”.
Мајстор је и за припрему теста, посебно таране која је веома тражена.
“Важно је чувати традицију, старе рецепте, обичаје. Како ћемо знати ко смо, одакле потичемо. Шта ћемо пренети својој деци ако све заборавимо, ако тако лако прихватамо туђе, а своје одбацујемо”, поручује.
Тина је веома активна на друштвеним мрежама. Не либи се да изрази свој став о било чему. Важно јој је мишљење драгих људи, али не и околине. Није јој важно шта други кажу о њој већ да сама о себи мисли добро, с покрићем. Не зна шта је нешто ново што ће је окупирати у наредном периоду, јер стално истражује, али зна да ће бити креативно.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Глумац Милан Васић је последњих година један од најангажованијих глумаца млађе генерације. Можемо га видети у бројним ТВ серијама, у позоришним представама као и у филмовима. Запажен је и његов певачки таленат тако да с уживањем слушамо песму "Ја сам момче са Косова", коју је маестрално извео са чувеним трубачем Дејаном Петровићем и његовим бендом. Песма је наишла на огроман одјек широм света. Милан ту неће стати. Разговарали смо са њим о досадашњим пројектима , а открио нам је и на чему тренутно ради.
-У протеклом периоду, тачније претходних годину дана сам доста радио, буквално сам имао снимања свакога дана. Могу да најавим да ће гледаоци од новембра или децембра моћи да гледају серију ''Јунаци нашег доба'' Синише Павића у којој имам врло занимљиву улогу и имам више простора него у првом серијалу. Такође, почео сам са снимањем једног великог филма''Халијард'' који ради Радош Бајић, а биће и серије од шест епизода по истинитом догађају. Јако сам срећан и испуњен јер играм историјску личност, мајора Предрага Раковића. Огромна ми је част што играм са Жарком Лаушевићем који је од малих ногу мој велики идол. Велики је изазов за мене да глумим у том филму. Иако имам 20 година каријере и дан данас се понашам као да сам јуче завршио Академију , и мислим да би сви млади тако требало да се понашају. Доста сам комедија играо до сада и мислим да ће ова улога бити још једна прекретница у мојој каријери, каже Милан Васић.
На питање да ли је тешко трансформисати се и прећи из једну у другу улогу, Васић одговара да то њему није проблем.
- То је посао нас глумаца , да се прилагођавамо. Ја сам публици показао да драму волим . Могу да будем и драмски глумац и комичар, али бих волео да често радим и једно и друго. Не постоји жанр где се не бих снашао. Уживам у свакој улози, објашњава Васић.
-Улога Саве Лађарског у филмовима '' Коњи врани''и ''Јесен стиже, Дуњо моја'' је била врло значајна за мене . Био сам на седмом небу када сам је добио. Чак и да ми Љубиша Самарџић није дао ту улогу, био сам пресрећан јер сам се руковао са једном од највећих легенди југословенске кинематографије.Снашао сам се одлично. Самим тим што ме након тога ангажовао у још неколико пројекта , рекао бих да сам одговорио задатку. Он ме заволео, малтене као сина и доста смо сарађивали након тога. Врло сам задовољан, с радошћу преноси утиске Васић.
Улога Манета у филму ''Врати се Зоне'' је итекако била примећена и она је на неки начин обележила каријеру Милана Васића.
- Улога као да је писана за мене. Није толико проблем био у акценту, поента је душа коју носи југ Србије. Или осећате тај дух или не. Колеге на снимању су ме често питале како се изговара нека реч на нашем дијалекту, јер тај акценат познајем јако добро. Помагао сам свима. Било ми је задовољство да радим на том филму и веома лако, присећа се Васић.
Васића нису заобишле ни серије ''Грех њене мајке'' и ''Мирис кише на Балкану''.
-Улога Данијела у серији ''Мирис кише на Балкану''ми је била једна од најтежих улога коју сам радио на телевизији. Улога која је била на граници да може да се претера или да буде лоше. Лик је био на ивици нормалног или лудог. На крају он полуди јер му је цела фамилија завршавала у лудници. Баш тешка улога али сам успео да је изнесем на прави начин. уз много труда и рада, каже Васић.
Милан Васић је глумио и у комичним серијама. Рад са Ланетом Гутовићем у серији ''Бела лађа'' је врло драгоцен. Драго ми је што сам га упознао. Научио сам доста од њега. Доста сам радио и са пријатељима Андријом Милошевићем и Миланом Калинићем. Упечатљива је телевизијска и позоришна форма ''Певај брате ''. Не постоји град у коме два пута нисмо играли тај комад. Отворио нам је врата ван земље и остварили смо доста контаката и та представа је доста тога променила у мојој каријери, говори Васић.
Још једна велика љубав Милана Васића, поред глуме је музика и песма. "Ја сам момче са Косова" је нумера коју је маестрално извео са чувеним трубачем Дејаном Петровићем и његовим бендом. Песма је наишла на позитивне реакције широм света.
-Ја музику волим , не постоји лоших коменатара на песму. Захваљујући корони смо успели да урадимо овако добру ствар, јер смо имали мање обавеза. Урадио сам и спот, све сам осмислио , нашао локације на Косову и све је снимано баш тамо. Ја ову песму никада нисам отпевао на ниједној свадби и свечаностима. Поента је што желим да оставим добре ствари иза себе. Снимаћу и даље. Циљ ми је да направим своју песму која ће бити у етно фазону и снимаћу спот опет на Косову, јер су моји корени тамо, каже Милан.
-Свестан сам своје популарности, видим како народ реагује на мене, прија ми то, видим да сам драг људима. Губи се приватан живот, али то је мој посао, али поента је да се остане на земљи а то полази из куће. Захвалан сам својој породици што ми нису дозволили да полетим већ ме научили да останем приземан и свој.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.
Милица Стошић је мајстор фруле. Једина жена која је добила мајсторско писмо за свирање овог инструмента. Када она засвира и душа и срце затрепере.
Док вешто прелази прстима преко фруле човек не може а да не закључи да је музика, као и фрула њен живот. Да није тако не би око 4 деценије била везана за овај инструмент. А није баш све ишло глатко од почетка.
Почела је са 6 година у свом родном Новом селу код Сурдулице. Први пут је засвирала на сеоској слави Петровдан, 12. јула 1973. године. И ако су сви који су је чули били пријатно изненађени, њена мајка није. Није желела да јој ћерка буде фрулашица, нити да се бави музиком. Није то за девојке, мајка је била изричита. Али како судбина сама уређује путеве, тако је и Миличин уредила.
Некада девојчурак, а касније девојка и зрела жена захваљујући раскошном таленту, упорности и љубави постала је виртуоз на фрули, позната и ван граница наше земље. 2003. Године додељено јој је мајсторско звање. Њено име уписано је златним словима као име особе која је мотивисала, охрабрила и прокрчила пут и другим девојчицама које су изабрале фрулу за свој инструмент.
„Да разбијемо ту табу тему, да не постоје мушки и женски занати и мушки и женски инструменти. Фрула је најлакша за жену. Кад видим да мушкарац свира фрулу, а има снагу да предува сваки кларинет или саксофон, кажем да је залутао, али да га не увредим, подржим то интересовање“, каже Милица.
Познато је да су и гени чудо. Имала је Милица од кога да учи. Цела њена породица је музичка.
„ Цела моја породица Ђошић су инструменталисти, односно надарени за музику почев од прадеде, деде, оца, брата од стрица који ме је учио кришом , јер мама није хтела ни да чује. Чак је замерила брату од стрица што ми је куповао фруле. У то време то су биле пластичне фрулице. Ја чак нисам ни кренула са фрулом него са једном шупљом цеви која се на југу зове „шупељка“ . У својој колекцији чувам и њу и двојанку стару више од 100 година са Косова и Метохије. Имам у својој колекцији много фрула које сам добила на поклон од људи који су старији од мене, а који су то сакупљали дуги низ година. Желели су да то остане у правим рукама и ја им се на томе захваљујем. Колекција је прилично велика, али ни једну не би продала, нити продајем. Нашло се неколико људи којима сам од срца поклонила неке своје фруле и они су били веома почаствовани“, прича Милица.
Упркос очигледном таленту, није имала подршку своје мајке. Брата и сестру није занимала породична традиција, определили су се за друге послове, али у Милици је све треперило од музике.
„Мама је бранила само из тог разлога, ко ће мене да ожени ако наставим да свирам фрулу, јер у то време су били популарни трубачи и Роми су се углавном бавили музиком. Међутим ја сам још као мала била врло тврдоглава и знала да себи зацртам циљ и да га остварим. Када се родите под срећном звездом и имате свој циљ, дођете до успеха. Када немате онда тражите оправдање за сваки неуспех и кривите чак и друге”.
Милица је у року завршила и Педагошки факултет. Још један од талената, способност да преноси стечена знања, применила је обучавајући друге да свирају на фрули. У Омладинском културном центру, где је била ангажована, заједно са колегом, организовали су часове кавала и фруле за полазнике. Било је много заинтересованих, међутим каже да надлежни тада нису препознали квалитет онога што су радили.
Ипак њена каријера је ишла само узлазном путањом. Поред наступа на бројним манифестацијама, Милица је почела са учешћем на такмичењу у Прислоници код Чачка. Манифестација која је најзначајнија у земљи када су у питању фрулаши донела јој је много тога лепог, од најпопуларније фрулашице, једине жене међу фрулашима, до мајсторског писма. Награде су јој биле подстрек да иде даље и даље. Међутим није било лако бити сама међу мушкарцима.
“Имала сам проблема што се тиче колега фрулаша, конкурентно су се они бранили, јер су знали како ја свирам, колика је моја љубав и колики су ми видици били и циљ да не може нико да ми стане на пут док не постанем мајстор фруле. После 30 година рада, ја сам проглашена 2003. године за мајстора фруле. До данашњег дана јако сам поносна на себе, на свој успех и на те фруле”, јасно и поносно каже Милица.
Љубав према фрули пренела је и на своје две ћерке.
„ Старија ћерка свира фрулу и кавал, завршила је етномузикологију на Академији музичке уметности и магистрирала. Млађа такође зна да свира фрулу, завршила је нижу и основну Музичку школу, одсек клавир. Има апсолутни слух, али је препознала нешто што деца много боље виде од нас у данашње време а то је да је мама као мајстор фруле остала на звању, али не и препознавању. Одлучила се за упис Фармацеутског факултета.
„Фруле ће доћи у њихов живот када дође време за то, а ја се нећу никад одрећи тог инструмента. Имам добру збирку фрула, имам рад, безброј емисија, између осталог и ову, тако да сам поносна и моћи ћу својим унуцима да се похвалим нечим што је другачије и чиме се разликујем од других бака“.
Милица може да буде поносна и на трајне снимке које је снимала и који се чувају широм Југославије.
„ Од 84. године имам трајне снимке у Радио Сарајеву, Телевизији Нови Сад, Београд, Пинк, Радио Београд, РТС 1, 2. Са Бранимиром Стошићем Кацетом смо имали концерт у Етнографском музеју, изузетно посећен и успешан. Све је то забалежено и драго ми је због тога“.
Успех ове жене мотивисао је и охрабрио и друге девојчице да науче да свирају фрулу. Шумадија предњачи у томе.
Фрула је одредила Миличин живот. Није могло другачије, јер је одрастала уз овај и сличне инструменте. Добро је упамтила савет познате сарајевске певачице Алме Екмечић да је трновит пут до успеха. И јесте био, али уз рад, љубав, подршку, успела је да постигне оно што је себи задала као циљ. Име Милице Стишић и данас се са поштовањем помиње у музичким круговима. Она је незаобилазни гост не само на фестивалима фрулаша, већ и на другим етно и музичким сусретима.
Тренутно је у неком другом послу, али од музике не одустаје. А и зашто би, када је једна и јединствена.
Медијски садржај финансиран средствима из буџета града Врања.
Изнети ставови не представљају нужно ставове органа који суфинансирају медијски садржај.