Отворено je 22. Републичко такмичење из анатомије и физиологије чији су домаћини град Врање и средња медицинска школа ,,Др Изабел Емсли Хатон’’.
Учесници такмичења су ученици медицинских школа из целе Србије и са простора Косова и Метохије, укупно 19 школа са 55 ученика. Такмичење траје два дана, а специфично је по томе што школа домаћин саставља тест знања, па се управо из тог разлога не такмиче ученици школе домаћина.
Поздрављајући учеснике такмичења градоначелник Слободан Миленковић изразио је задовољство што је град Врање добио ту прилику да угости најбоље ђаке медицинских школа из Србије. ,,Предмети анатомија и физиологија су области које представљају основ медицине и уколико их добро савладате, лакше ћете разумети остале предмете из медицинске науке. Сама чињеница да сте стигли до републичког нивоа такмичења говори да сте вредни, жељни знања и пре свега спремни одрицања, које медицина подразумева. Међутим, кроз то одрицање ви јачате и своју личност и брусите карактер за изазове који вам предстоје током даљег школовања и студирања’’, рекао је градоначелник Миленковић.
Он је нагласио да локална самоуправа пружа пуну подршку средњој медицинској школи, како кроз осавремењивање наставних учила и кабинета, тако и кроз реализацију бројних пројеката који су неопходни за унапређење здравствене заштите на територији града Врања.
„И у наредном периоду наставићемо да пружамо подршку школи јер се налази у центру Пчињског управног округа, тако да се овде школују ђаци из Косовског Поморавља, али и суседне Северне Македоније’’, истакао је градоначелник Миленковић. Госте је поздравила и директорка школе Гордана Јовановић. У програму су наступили ученици средње медицинске школе ,,Др Изабел Емсли Хатон".
Група од десет студената Педагошког факултета из Сомбора борави у Врању, док је десет врањских студената у Сомбору, у оквиру размене која је предвиђена споразумом два факултета.
Ово је први пут да студенти педагошких факултета са крајњег севера и југа могу да се упознају са методама рада својих колега који су територијално удаљени. Студенти Педагошког факултета из Сомбора су први пут у Врању, а оваква размена посета, али и искустава ће им много значити како би унапређивали свој рад. Кажу да има малих разлика у самој настави и раду два факултета, а да су веће културолошке и традиционалне разлике.
‘’Ово је идеја коју смо ми покренули са Педагошким факултетом у Сомбору, јер смо ми и до сада имали јако плодну сарадњу која се остваривала пре свега на научном и стручном плану са колегама из Сомбора у оквиру различитих међународних пројеката, па смо дошли на идеју да, поред сарадње наставника, омогућимо и студентим такву врсту контаката, како бисмо обогатили и употпунили њихов студентски живот. Ово је и прилика да популаризујемо свој град и учитељску професију,’’ каже Драгана Станојевић, деканица Педагошког факултета.
‘’Мислим да та енергија која се ствара између студената и професора је невероватна. Верујем да ћемо имати прилике да и надаље сарађујемо, да имамо неке нове заједничке пројекте и тако би студенти били мотивисани да раде више и сигурна сам да би били још бољи учитељи,’’ додаје Анђела Протић, сарадник на факултету.
Размена ће трајати целе недеље, а осим наставе, студенти се упознају и са културним и духовним наслеђем овог краја.
‘’Енергично, осети се тај османски дух овде, док је код нас утицај аустроугарске осетан. Осети се и тај дух по причању и тај пејзаж који нас окружује. Што се факултета тиче, ми више имамо природне науке на првим годинама студирања и у томе је разлика у раду на факултету, док су методике сличне,’’ каже студенткиња Кристина Перић Серенчер.
‘’Факултет је јако лепо уређен, супер је организован, смештај у ученичком дому је такође фантастичан, у Врању смо посетили Пржар, пејзажи су јако специфини, обишли смо и улице са кафићима, Дом војске, музеј кућу Боре Станковића и манастире. С обзиром да нико није био у Врању сви смо јако одушевљени,’’ додаје Иван Несеш.
‘’Срећна сам што смо баш ми добили ту прилику да први гостујемо у Врању на Педагошком факултету. Доста тога смо обишли и разменили искуства са колегама, упознали смо се са професорима, постоји много разлика између предавања, али и доста сличних ствари које нас будуће учитеље и просветне раднике повезују,’’ закључује Исидора Герић.
Сарадња на свим нивоима ће се наставити у наредном периоду, а како кажу на Педагошком факултету трудиће се да и убудуће припремају занимљиве активности за студенте.
Са циљем да постану активни учесници заједнице, малишани предшколске установе Наше дете у оквиру нових основа програма предшколског васпитања и образовања посећују јавне и приватне установе и институције у граду и упознају се са њиховим радом.
Деца из вртића Дечја радост данас су посетила библиотеку. Они су се и овде информисали о свему што их занима, питали, разгледали, поразговарали.
Вођени новим основама програма, васпитачи прате потребе деце и у складу са истим планирају где ће даље децу одвести.
''Ми у предшколској установи радимо нове основе програма Године узлета, где је акценат стављен на децу, на њихова интересовања и истраживања. Ми као васпитачи смо увек ту да помогнемо у сваком погледу, али то радимо на један ненаметљив, али врло поуздан начин. Ми охрабрујемо дечје активности и то је оно што разликује нове основе програма. Ми смо и вођени дечјим интересовањима дошли данас овде, деца су сама хтела да виде библиотеку,'' каже Taња Стаменковић, васпитачица ПУ Наше дете.
Деца су са одушевљењем разгледали дечје, али и наслове за одрасле, обишли све просторије библиотеке и упознали се са оним што они раде.
Почело је тестирање деце за упис у први разред основне школе. То је део регуларне процедуре и састоји се од разговора са педагогом или психологом. Школски педагози поручују да тест није страшан и да детету свакако не би требало стварати стрес око тога.
Полазак у први разред представља значајну прекретницу у животу сваког детета. Како је ово велика промена за њих, потребно је да се деца охрабре и увере да ће им полазак у школу донети доста лепих тренутака. Од подршке родитеља, учитеља и психолога у великој мери зависи на који начин ће дете доживети полазак у први разред основне школе и да ли ће на самом старту прихватити новонастале обавезе. Задатак педагога и психолога је да процене дететову зрелост тј. да ли је дете спремно за полазак у школу.
''Тестирање подразумева разговор са дететом. Процењује се емоционална зрелост детета , односно спремност детета да буде одвојено од породице и предстојеће обавезе, социјална зрелост детета ,тј. спремност детета да се понаша на одређени начин који се подразумева у школи, али и да ли може да успостави контакт са вршњацима и когнитивна зрелост детета када се процењује на који начин дете опажа околину, начин на који говоре, која су им интересовања, као и да ли имају способност логичког мишљења. Резултате не види нико осим стручне службе и они служе за лакше формирање одељења и уједначавање према дечјим способностима. Резултат на тесту није коначни показатељ какво ће дете бити у школи и какав успех ће показати. Током тестирања ми проведемо са дететом пола сата и то није довољно времена да се покаже права слика детета,'' објашњава Светлана Николић педагог у ОШ''Вук Караџић''.
Родитељи су често узбуђенији од деце, тако да могу да створе тензију код њих и још већу трему.
''Родитељи би требало да избегну израз ''тестирање''. Немојте плашити дете са школом, школа није баук и треба је представити на најлепши могући начин. Родитељи не треба да брину, кроз игру спонтан разговор са стручњацима, деца и не примете да је завршено тестирање,'' каже педагог.
Док је дете на тестирању, родитељи попуњавају детаљан упитник о психофизичком статусу детета, који представља адекватну допуну теста зрелости. Кроз овај упитник родитељи додатно информишу педагога и психолога о подацима који се односе на досадашњи развој детета, о његовим склоностима и талентима , који заједно са резултатима теста зрелости дају комплетну слику о профилу личности будућег првака.
Пријављивање деце за тестирање може се обавити електронским путем или доласком родитеља у школу.
26. Регионално такмичење ученика средњих електротехничких школа из електротехнике, електронике и енергетске електронике, одржава се у Техничкој школи у Врању.
Заменица градоначелника Зорица Јовић отворила је званично такмичење и рекла да врањска Техничка школа има велики значај, не само за Врање него и за цео регион: „Драги ученици, искористите овај дан на најбољи могући начин, јер ви поседујете знање, које је највеће богатство и које вам нико не може одузети. Потребно је да га стално надограђујете, стичете нова искуства и једног дана то знање примените на прави начин у својој локалној заједници. Локална самоуправа ће увек пружити пуну подршку свим школама, јер је образовање веома важно за свеукупни развој друштвене заједнице. Желим вам пуно успеха у данашњем натецању и нека најбољи победи”, рекла је Јовићева.
„Захваљујем се Заједници електротехничких школа Србије на указаном поверењу да Техничка школа буде домаћин овог престижног такмичења и пожелео учесницима пуно успеха“, рекао је директор Техничке школе у Врању Далибор Богдановић.
Секретар Заједнице електротехничких школа Србије, Небојша Соколовић истакао је да су на такмичењу у Врању најбољи представници својих школа: „Имате могућност да искажете свој талент и љубав према електротехници. Сви сте ви овде победници и искористи данашњи дан и за лепо дружење и лепе успомене из Врања”, истакао је Соколовић.
На такмичењу учествује 40 ученика из Пирота, Кладова, Зајечара, Бора, Ниша, Алексинца, Прокупља, Косовске Митровице, Лесковца и Врања.
Декан Педагошког факултета у Врању, проф. др Драгана Станојевић и директорка Дома ученика средњих школа Врање, Маја Ђорђевић, потписали су Споразум о сарадњи у областима образовања и културе, васпитног рада са ученицима, развоја образовно-васпитног система и унапређења положаја младих, ученика и студената.
Као прву заједничку активност која је проистекла из сарадње, Дом ученика ће у периоду од 9. до 13. маја обезбедити смештај и исхрану за 10 студената Педагошког факултета у Сомбору који ће у том периоду боравити на Педагошком факултету у Врању у оквиру студентске размене.
Дом ученика средњих школа Врање нуди одличне услове за боравак, културно-забавну делатност и рекреацију ученика и студената, те ће у наредном периоду бити идеално место за смештај младих гостију из Сомбора, који ће имати прилике да се упознају са комплетном туристичком и културно-образовном понудом нашег Града и Педагошког факултета у Врању.
Непоштовање правила у саобраћају, како код возача тако и код пешака је све присутније. Последице тога могу бити фаталне. Статистички подаци показују да због непажње и неадекватног понашања у саобраћају од 550 до 800 људи у Србији изгуби живот. Од тог броја четвртина су млади возачи од 17 до 25 година. У Пчињском округу од 24 до 26 лица погине у саобраћајним несрећама у току године. Посетили смо ученике четвртог разреда техничко-друмског саобраћајног смера Техничке школе у Врању и са њима разговарали о томе колико је важно поштовање саобраћајних прописа.
Сви учесници у саобраћају су одговорни за своје поступке и понашање. То се односи и на пешаке и на возаче. Возач не сме да управља моторним возилом неприлагођеном брзином, под дејством алкохола, наркотика, да користи мобилни телефон и да није везао сигурносни појас,кажу нам матуранти саобраћајног смера Техничке школе.
"Пешаци су најрањивија категорија учесника у саобраћају. Истраживања показују да око 84% пешака улицу прелази ван пешачког прелаза, а око 80% прелази улицу када је на семафору црвено светло, што је неприхватљиво", каже матурант техничко – друмског саобраћајног смера Техничке школе Ђорђе Ристић.
"Веома је важно да се везује сигурносни појас приликом уласка у аутомобил. То се односи на возача али и на путнике који седе на место сувозача и назад. При брзини кретања од само 50 км на час, снагом руку не можемо да задржимо своје тело, већ оно напушта седиште, глава удара у ветробран, конзолу испред сувозача, тело возача удара у управљач. Ваздушни јастук готово да нема било какву улогу уколико се не користи појас. Путници на задњим седиштима посебно су опасни јер приликом судара ударају у људе на предњим седиштима. Зато је веома важна употреба сигурносног појаса", објашњава ученица 4.разреда Анђела Томић.
"Алкохол може много да утиче на изазивање саобраћајне незгоде. Статистика МУП-а Србије говори да чак 54.000 становника учествује у саобраћајним незгодама под дејством алкохола. Што се тиче Врања, истраживања показују да око 2% саобраћајки настаје под утицајем алкохола", упозорава матуранткиња Кристина Вујисављевић.
За безбедно учешће у саобраћају веома су битни ставови које имамо. А какви ће нам ставови бити зависи од много фактора, каже професор стручних предмета у области саобраћаја Ивица Ристић који је и члан Савета за безбедност града Врања.
"Те ставове формира породица. Ако се родитељ не везује у аутомобилу, неће ни дете. Уколико родитељ прелази улицу мимо пешачког прелаза, тако ће се понашати и његово дете. Радили смо пар истраживања у Врању и дошли смо до катастофалних резулата на основу анализе и анкетирања ученика свих основних школа. Чак 67% родитеља и деце не прелази улицу преко пешачког прелаза. Тај родитељ не може да очекује од детета да поштује правила у саобраћају, а сам даје лош пример", каже професор.
Само строгим придржавањем прописа у саобраћају може се смањити број смртних исхода и повреда. Закон предвиђа строжије казне за саобраћајне прекршаје, систем казнених бодова, промене у обуци и начину полагања возачких испита, нове возачке категорије. ''Време јесте новац, али живот нема цену.Боље изгубити секунду у животу, него живот у секунди,'' парола је коју би сви требало да запамтимо, поручују ученици саобраћајног смера Техничке школе у Врању.
У оквиру 35. jубиларне манифестациjе ,,Дани едукативности младих предузетника и иноватора“ у Врању је одржано такмичење ученика у изради бизнис планова, коjе jе отворио градоначелник др Слободан Миленковић.
Он jе истакао да jе ово специфично такмичење прилика да ученици покажу своjу пословне идеjе, али и да науче нешто ново.
,,Ово jе могућност да размените идеjе, дођете до наjбољег решења за њихову реализациjу и пре свега примените стечена знања у пракси. Такође, такмичење jе прилика и да проверите колико знате и колико сте спремни да одговорите изазовима коjе пред вас ставља ново доба, доба дигиталне технологиjе и технолошког развоjа. Све jе то могуће jедино кроз стицање вештина доброг предузетништва, захваљући коjима ћете лично напредовати, али и допринети развоjу не само нашег града, већ друштва и државе у целини. Локална самоуправа увек ће бити ту да подржи овакве проjекте и подстакне младе људе да jош више раде на себи, како би стечена знања могли да примене и у пракси. Ваше идеjе, без обзира да ли ће бити награђене или не, свакако ће бити значаjне за вас саме, али и за оне коjи раде са вама, jер ће то бити показатељ вашег размишљања и ваше предузимљивости”, рекао jе градоначелник.
Присутнима се обратио и председник Савеза проналазача Србиjе, Слободан Хаџи Симић наглашаваjаћи да су млади будућност Србиjе.
,,Ова манифестациjа организуjе се већ 5 година и до сад се у оквиру ње такмичило 5.865 младих. За успех jе потребна љубав и знање и зато радите на себи, jер тако радите за будућност Србиjе”, истакао jе Симић.
Он jе у име Савеза проналазача Србиjе уручио повељу захвалности и златник Михаjла Пупина, градоначелнику Врања др Слободану Миленковићу.
Повеље захвалности уручене су и заменици градоначелника Зорици Jовић и директорки Културно-образовног центра Врање, Jасмини Вељковић.
На такмичењу су учествовали ученици осмог разреда основних школа и првог разреда средњих школа. Биће додељене прва, друга и трећа награда наjбољим школама. Такође, школама победницима у траjно власништо биће поклоњен златник бели анђео. Наjбољим беседничарима биће уручене Златне повеље, а све школе и ментори екипа добиће и повеље за учешће.
У културно уметничком делу програма наступиле су Велина Стаменковић, ученица Музичке школе ,,Стеван Мокрањац” и Емилиjа Стошић ученица Медицинске школе.
Такмичење jе организовано уз подршку Града Врања, Владе Републике Србиjе и броjних министарстава.
Поводом Светског дана књиге и ауторских права Културно - образовни центар Врање организовао је литерарни конкурс који је изазвао велико интересовање ученика основних и средњих школа. Тим поводом јуче су проглашени најбољи радови и додељене дипломе и захвалнице.
На литерарни конкурс који је Културно – образовни центар Врање расписао поводом Светског дана књиге и ауторских права пристигло је 40 радова у три категорије, од првог до четвртог, од петог до осмог разреда основних школа и у категорији средњошколаца.
''Реч је о младим талентима, будућим писцима. Тема конкурса је била слободна, већина ученика се базирала управо на тему књиге, с обзиром да се радило о Светском дану књиге. На овом конкурсу је требало да се напише краћа прозна врста или поезија. Наши ђаци су врло талентовани и заинтересовани за писање. С обзиром да је тема била слободна, одзив је био велики и могли су да пусте машти на вољу и да пишу о чему год желе,'' каже Ана Митић Стошић из Културно - образовног центра.
Неке од првонаграђених ученика смо угостили у Јутарњем програму наше Телевизије. Они су препуни утисака, презадовољни су учешћем на овом конкурсу и кажу да је добар пласман заправо подстрек за још бољи рад у наредном периоду.
Коста Стаменковић, ученик другог разреда, освојио је прво место у категорији од првог до четвртог разреда основних школа.
''Инспирација ми је био један дечји филм. Дошао сам на идеју да пишем о великом зеленом змају који је уместо мене отишао у школу. Нисам очекивао да ћу освојити прво место, али сам био врло срећан и задовољан,'' каже Коста.
Ведрана Гачић је била прва у категорији средњих школа и представила се кратком причом. Овај конкурс је био велики изазов за њу.
''С обзиром да је била слободна тема, дошла сам до замисли да пишем о томе како су стари Врањанци долазили до књига, шта су читали, на којим језицима, колико су млади у оно време читали. Тиме сам се бавила у овој причи, написала сам је брзо, за један дан и највећи део посла ми је био око тога да ли да почетна идеја буде и финална. Драго ми је што је мој труд препознат од стране стручног жирија,'' каже Ведрана.
Сара Ристић је освојила друго место у категорији средњих школа и, како каже, није први пут да учествује на оваквим конкурсима и да постиже сјајне резултате.
''Написала сам песму ''12. фебруар'' и посветила сам је свом оцу. С обзиром да је тема била слободна била је то прилика да своје мисли и осећања преточим у стихове и поделим са другим људима. Песма је настала сасвим случајно. Нисам очекивала да ћу освојити друго место, изненадила сам се пријатно и драго ми је,'' каже Сара.
У плану је да овај конкурс постане традиционалан и да се омасови, јер је то прилика да се афирмише, промовише, унапреди и популарише литерарни израз, а и читање код деце, које је неопходно да би се добро писало.
Ученици основне школе Бранко Радичевић остварили су запажене резултате на окружном такмичењу из технике и технологије и пласирали се на републичко такмичење. Ово им није први пут, а прошле године је Данило Стаменковић из ове школе био први и на републичком такмичењу.
"Морамо добро да се припремимо, пре свега, зато што не можемо постићи било какав успех без одређеног рада. Да би се прошло на било ком такмичењу ми морамо вредно да радимо", каже ученик 7. разреда, Данило Стаменковић.
''Имамо збирке из тих збирки добијамо питања, то су две збирке по 5 области, из сваке има преко 20 питања и извлаче се из сваке области питања", каже Јелена Јовић, ученица 6. разреда.
''Претходне две године због пандемије ради се само тест, иначе смо раније радили и радове. Ово су деца која су и прошле године била на републичком такмичењу и постигли изванредне резултате, Јелена је била међу првих шест, Данило је био први на републичком, а бити први није мала ствар. Ове године су се опет пласирали, тако да стварно су изузетни, не само из мог, већ и из осталих предмета", каже Здравко Величковић, наставник технике и технологије.