Дајмо педалама ветра

Дајмо педалама ветра

Жеља многих да ове годину, упркос свему, живе нормално донела је повратак спорту, природи, физичкој активности. Људи су опет открили чари крајева у којима живе, почели да уживају у шетњи, дружењу са породицом. Окренули су се спорту, а посебно бициклизму. То је један од спортова чија такмичења нису забрањена ни током короне.

Велики број млађих и старијих особа скинуо је прашину са својих бицикала и почео да вози по мање прометним улицама, путевима и планинским стазама.

Група бивших спортиста из Врања, пре свега фудбалера, већ неколико година се бави бициклизмом, јер су препознали да је то начин да остану у форми, да су здрави и да се друже. Возе до бране Првонек, Врањске Бање, Власине, Владичиног Хана, Бујановца, околних села и излетишта.

Кренули смо са њима до Врањске Бање.

Горан Јовић, бивши фудбалер, тренер Клуба малог фудбала Врање каже да бицикл вози већ две године.

„Сакупили смо се, ми бивши саиграчи, пријатељи и почели да возимо бицикл скоро сваког дана када је то могуће. То радимо рекреативно, ми нисимо професионалци.  

Није нам напорно и тешко. Тугујемо када пада киша или не можемо да возимо. Чујемо се безброј пута телефоном, договарамо, гледамо у небо“, искрен је Јовић. Каже да их је неколико пута киша наквасила до голе коже, али то је све саставни део спорта.

Дешавало се и да пукне гума, па да се скоро цео пут бицикл гура, али ни то није проблем.

„Прија нам да возимо. Некако нам је то најлакше за одржавање форме, каже Маријан Ђорђевић, такође бивши фудбалер и тренер. Ми спортисти навикли смо да морамо да избацимо тај вишак енергије. Упознали смо сва околна села. Неки су први пут посетили поједине крајеве“.

Возе увек у друштву, некада су двојица, некада петорица, шесторица, све зависи од обавеза. Солидаришу се, возе истим темпом, јер нису сви у истој форми. Али није поента да тркање и такмичење, већ дружење, слажу се сви.

„Када возимо, заборавимо на све проблеме. Та два, три сата не размишљамо о проблемима“, уз осмех додаје Ивица Арсић, такође фудбалер.

„Због обавеза немамо  више времена да се бавимо фудбалом, али трудимо се да за вожњу бицикла увек нађемо пар сати, каже Слађан Стојановић још један бивши фудбалер.

Бранислав Пешић, некадашњи спортиста, истиче да вожња бицикла није само обична вожња. „Упознајете друге крајеве, које можда нисте били у прилици да видите, дружите се. Возимо по околини, наш рекорд је одлазак до Власине, деоница од око 100 километара. Поносни смо на тај рекорд. Када смо кренули непредовали смо полако, по неколико километара, али имали смо вољу и истрајали. Ове године од марта до септембра, извозили смо око 2 700 километара. Ја волим да се бавим статистиком“.

Када извозе планирану маршруту, имају краћи предах. Освеже се, резимирају вожњу, и направе план за наредни дан.

„Заиста се добро осећам када дођем с посла, узмем бицикл и извозим деоницу коју сам планирао. Вратим се кући, истуширам и као нов сам. Када је невреме и не могу да возим, останем у кући, лежим, гледам телевизор и ујутру ми се не устаје, уморнији сам него када сам легао“, објашњава Јовић.

„Ја сам велики противних модерних технологија, посебно телефона, каже Бранислав Пешић.

Бициклизам је начин да се ослободите дугог седења, стреса, негативне енергије. Да оставите телефон, барем на пар сати и да мисли усмерите само на себе и своје здравље.

„Боравак у природи чини нас здравијим, имамо више енергије. Камо среће да и деца боље упознају овај спорт и препусте се њему“, каже Ђорђевић. Бициклизам је здрав спорт, права благодет. У природи си, а тренираш. Тренинзи представљају озбиљну физичку активност, али су бенефити зачуђујући.

И Ивица се слаже да је дружење феноменално и додаје да бивши спортисти не би требало да одустану од здравих навика. „Бициклизам је права ствар за цео организам“.

Порука ових дивних људи, спортиста и ентузијаста за све, а посебно младе је, да батале телефоне, таблете и компјутере и да изађу напоље, да се окрену неком спорту, возе бицикл, баве се физичком активношћу. Својим примером желе да покажу да је све могуће у било ком животном добу, ако се озбиљно посветимо томе и истрајемо. То је пут до здравља, дужег и здравог живота.

Пројекат је суфинансиран на конкурсу Министарства културе и информисања за производњу медијских садржаја за портале у 2020. години. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства. 

 

 

 

Последњи пут измењено уторак, 29 децембар 2020 09:34

Многи вожњу бицикла повезују са активностима од маја до септембра.

Међутим, озбиљни заљубљеници у овај спорт вози и зими. Да, то је тачно.

То не подразумева вожњу по леду или не очишћеном путу јер то може утицати на здравље или довести до повреда.

Али како се клима променила и све ређе имамо зиме које обилују снегом, вожња бицикла је итекако могућа и у децембру и јануару ако временске прилике то дозвољавају.

Озбиљни бициклисти кажу да температуре у минусу нису проблем.

Важна је адекватна опрема и на вама и када је у питању ваш бицикл.

Гуме морају бити адекватне и нове, никако исхабане, кочнице савршене.

Када кренете у вожњу морате се обући слојевито саветује др Горан Поповић, специјалиста спортске медицине.

Права мера је да треба да осећате лагану хладноћу када седнете на бицикл. Након неколико минута вожње тело се загрева и вожња постаје пријатнија.

Уколико вам је приликом изласка из куће већ толо и прилично сте обучени, док возите осећаћете се тромо и перјана јакна или нешто слично, само ће вам сметати и пореметити вожњу.

Постоји и опасност претераног знојења, па и прехладе, ако не одрегујете на време.

Зато је идеално носити пропустљиву гардеробу, уз помоћ које ће тело дисати. Идеална је одећа за скијање или слично, каже др Поповић.

Следеће на шта мора да се обрати пажња су рукавице.

Руке су најизложенији део тела и зими ће се посебно брзо охладити, јер се истовремено зноје и хладе. Важно је носити рукавице, и то не било какве.

Постоје бициклистичке рукавице које су прилагођене вожњи, најчешће за вожњу током лета и јесени, али могу послужити и за вожњу зими, ако није превише хладно.

Врло су употребљиве и скијашке, ловаче, па чак и домаће вунене рукавице. Важно је да кожа дише и да се превише не зноји.

Када већ помињемо плетива, добра ствар, уколико немате скијашку опрему, је и вунени џемпер, који има одличну пропустљивост.

Старији су знали све предности вунених ствари, џемпера, доњих делова пижама који су се носили испод панталона, попут хеланки и друго.

Приликом вожње зими хладе се и ноге.

Горњи део бутина је посебно изложен и зато је важно испод тренерки или било које друге опреме носити бициклистичке хеланке.

Оне ће зауставити продор хладног ваздуха и омогућити да се осећате пријатно у вожњи.

Важан детаљ су и ципеле.

Ту треба да се обрати пажња да не стежу стопало, да су од природних материјала, идеално би било од коже, да дозвољвају да се обују дебље чарапе, али не превише дебеле, како би нога дисала.

Подразумева се да глава треба да буде заштићена капом и наравно врат.

Они који уживају у вожњи у свим годишњим добима објашњавају да се муке око избора адекватне гардеробе могу решити набавком скијашког скафандера.

Али ипак је све индивидуално.

Оно што се никако не сме заборавити, ако сте активни током целе сезоне, и желите да и зими останете у форми, онда томе и треба да тежите.

Лети се можете доказивати, померати границе издржљивости и друго.

Зима није право време за то. У том периоду одржавајте кондицију, возите без претераног напора, лагано и уживајте.

Пројекат је суфинансиран на конкурсу Министарства културе и информисања за производњу медијских садржаја за портале у 2020. години. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.

 

 

 

 

 

 

 

Бициклизам у Врању промовишу два клуба, "Лед циркл" и бициклистичка секција у оквиру Планинарског клуба" Железничар".

Они немају посебне стазе у граду за вожњу, па су се у највећој мери определили за планински бициклизам.

"Лед циркл" има значајне успехе годинама у овом спорту. Сами се сналазе за опрему, одлазак на такмичења.

Отворени су за савете, подршку свим младим људима који би да уђу у свет бициклизма.

Горан Ђорђевић председник клуба, осим изузетног искуства и значајног угледа међу љубитељима овог спорта не само у граду већ и много шире, несебично преноси своје знање и млађима и старијима.

Бициклисти Планинарског клуба "Железничар" одабрали су да рекреативно посете многа места за која се можда не би одлучили ни планинари.

Бициклом су попели бројне врхове, били на Kајмакчалану, трагом бројних светиња у земљи, на Kосову и Метохији, Грчкој, Северној Македонији, Бугарској, Албанији и другим земљама у окружењу.

Они желе да покажу да овај спорт нема границе и да је уз жељу и циљ све могуће.

У граду постоји још неколико мањих група, у највећој мери бивших спортиста или љубитеља бициклизма који функционишу и организују вожње до разних дестинација у земљи и окружењу.

Осим рекреације њихов циљ је да мотивишу што већи број људи, посебно младих да се баве овим спортом.

Пројекат је суфинансиран на конкурсу Министарства културе и информисања за производњу медијских садржаја за портале у 2020. години. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства. 

 

Последњи пут измењено недеља, 27 децембар 2020 23:47

Типови бицикла

децембар 25, 2020

Куповина и бављење бициклизмом захтева и познавање типова бицикла. У зависности од тога да ли желите професионално или рекреативно да возите бицикл бирате који ћете купити јер има разлике.

Разни типови бицикала испуњавају различите захтеве у погледу терена по коме се вози, брзине вожње, удобности.

Постоје планински, тркачки, рекреативни, бмх бицикли за скокове, крос бицикли, хибридни и крузери, односно бицикли за необавезну вожњу.

Планински бицикли су предвиђени за вожњу по природи, по неравним и брдско планинским теренима.

Ови бицикли морају да буду издржљиви, а то подразумева јаке рамове, гуме, амортизере и пре свега кочнице.

Гуме су широке за вожњу по планинском терену, а рамови од јаких цеви. Планински бицикли имају више брзина.

Ниже брзине су за лакши успон узбрдо, вожњу по блату и песку. Не ретко поседују и предњи и задњи амортизер који су у функцији удобније вожње по тежим теренима.

Тркачки бицикли су за вожњу на дуже стазе, за вежбу, тренинг.

Користе се за вожњу по равним путевима, стазама за бициклисте и равним теренима.

Ове бицикле имају они који уживају у вожњи, којима задовољство причињавају дуже дестинације, брза вожња, који тренирају и професионално се баве овим спортом.

За њих је карактеристично да имају тање гуме, то подразумева и лаганије рамове. Обично се возе у нагнутом положају тела, нису предвиђени за превоз терета.

БМX бицикли се користе за вратоломне вожње, скокове. Точкови и рам су прилагођени таквој вежби. Немају брзине, али поседују додатне ножице.

Хибридни бицикли су за вожњу по равном путу. По специфичностима су микс тркачког и планинског бајса, што значи да могу да се возе по  планинским теренима, али и на тркама.

Идеални су за краће дистанце, рекреацију, вежбу. Имају већи број брзина, лагане али прилагођене рамове.

Рекреативни бицикли служе за рекреацију, као што им само име каже. Користе се за рекративну, свакодневну вожњу, необавезну по равном терену, стазама по граду и путевима.

Одликују их већи точкови  и нешто тање гуме од планинских бицикала. Поседују и додатну опрему. Седишта су шира и мекша.

Крузери или бицикли за необавезну вожњу, слични су рекреативним и возе се по граду. Имају широке гуме, јачи рам, масивни су и тешки.

Избор бицикла вршимо на основу узраста, колико желимо да возимо и где. То је важна одлука, као и  активно бављење бициклизмом.

Пројекат је суфинансиран на конкурсу Министарства културе и информисања за производњу медијских садржаја за портале у 2020. години. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства. 

 

 

Последњи пут измењено петак, 25 децембар 2020 00:51

Уколико размишљате да почнете активније да возите бицикл потребно је да знате да ће бенефити по ваше здравље бити многоструки.

Зато не смете много да размишљате.

Ваше тело ће профитирати, али само ако се придржавате основних правила вожње.

Када возите бицикл, сву своју тежину пребацујете на кости карлице.

Код ходања или трчања, тежина се пребацује на ноге због чега пате зглобови.

Вожња бициклом добра је за све људе који имају проблема с боловима у зглобовима или артритисом.

За оне који воле да вежбају вожња бициклом је одличан облик аеробне вежбе због педалирања које побољшава рад срца и мозга, а сјајно делује и на васкуларни систем.

Подстиче излучивање ендорфина, односно хормона среће који побољшава расположење, па упркос умору који се можда јави након дуге вожње, осећај задовољаства је незаменљив.

Бојан Стошић власник продавнице бицикла и бивши спортиста каже да у зависности од кондиције може да се вози 20 или 100 километара.

За почезтак су боље мање километраже, док мишићи не навикну на напор и док не постигнете кондицију.

Готово сви мишићи су у функцији приликом вожње бицикла. Најпогођеније су ноге, односно мишићи у листовима, квадрицепс или бутни мишић и мишићи задњице.

Због усправног положаја активни су и абдоминални мишићи који помажу у балансирању, али и мишићи у рукама и раменима.

Благодети вожње бицикла огледају се у бољој координацији и одржавању равнотеже.Затим, у издржљивости приликом дужег ходања, стајања.

Бициклизам је добра основа за све врсте физичке активности, односно тело је спремније за бављење било којим спортом. А комбинација бициклизма и других спортова је најбоља формула.

Постоје и многа медицинска истраживања на тему утицаја бициклизма на људско тело, тачније кости.

Стручњаци тврде да вожња, односно покретање педала, у којима тело мора да пружи отпор повећавају густину костију.

Смањена густина није занемарљив проблем јер може довести од остеопорозе.

Они који већ имају остеопорозу могу да пробају да возе трицикл, јер пружа већу стабилност.

Особе са скорашњим повредама не би требало да возе бицикл док се не опораве, јер пад може довести до погоршања стања и озбиљних проблема.

Саветује се да би сви који озбиљније и интензивније желе да се посвете овом спорту морају да се консултују са лекаром.

Посебно ако имају проблема са срцем или костима.

Пројекат је суфинансиран на конкурсу Министарства културе и информисања за производњу медијских садржаја за портале у 2020. години. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства. 

 

 

Последњи пут измењено петак, 25 децембар 2020 00:50
Страна 1 од 2

НАЈНОВИЈИ ТВИТОВИ

Поводом Дана Градске општине Врањска Бања додељена јавна признања - Радио Телевизија Врање https://t.co/us4n25Un4N… https://t.co/dh19n97IFV
Вакцинисано 3.680 грађана, ревакцинација у Спортској хали - Радио Телевизија Врање https://t.co/pBmkdY5nKj via… https://t.co/QsrIbYtRkO
Јавни позив грађанима да пријаве штету од елементарних непогода - Радио Телевизија Врање https://t.co/kLFvzosCXh vi… https://t.co/Q2PbvpkwKq
Follow RTV Vranje on Twitter