Остеопороза – болест без најаве

Oд остеопорозе болује углавном жене  изнад 50 година, неки кажу чак половина женске популације. Што се мушкараца тиче, нека истраживања показују да око четвртина мушкараца изнад 55 година оболи од остеопорозе.

За остеопорозу кажемо да је то болест старијих жена, али истина је да су сви кандидати за ову болест. Остеопороза нема типичне симптоме, а преломи и компресивни преломи који су типични за остеопорозу су компликације а не симптоми. То је разлог што није могуће правовремено поставити дијагнозу на основу симптома као што је то случај код других болести.

Кости се граде до 20 односно25 године. Што се до тада уложи у кости, уложено је.  Између 30 и 40 године почиње смањење коштане масе зависно од тога колико се прдржавате здравог живота, правилне исхране, вежбања.

За остеопорозу се најчешће сазна након што дође до прелома неког дела тела. Кости човека су прилично чврсте итребале бида издрже већину благих падова. Ако то није случај, ако често долази до прелома, треба се јавити лекару ради провере  густине костију.

Ову болест прати губитак коштане масе, слабљење мишића и нестабилан корак. Често долази и до фрактуре кукова. Након менопаузе, жене  изгубе од  један до пет посто коштане масе сваке године и због тога су склоније овој болести. Остеопороза смањује покретљивост особе, а фрактуре могу довести и до озбиљних компликација  па и до смрти.

У ризичну групу спадају особе које не вежбају, високе су и мршаве, конзумирају дуван или пију више од пет шољица кафе дневно. У ризику су и оне особе које имају генетску предиспозицију, немају децу, имају нередован циклус, болест тироидне жлезде, на дугорочном су третману кортизоном.

Правилна исхрана и здрав начин живота могу спречити остеопорозу. Треба узимати  довољно калцијума. Од 14 године сви треба да узимају 1000 до 1500 милиграма калицјума дневно како би се накупило довољно коштане масе. Зато треба попити четири шољице млека, јогурта или свежег сира. 

Жене старије од 40 година требале би дневно да узимају 2000 милиграма калцијума. Ако се то не може надокнадити храном помажу и суплементи. Млеко, сир, сардине, тофу и зелено поврће обилују калцијумом.

Мушкарцима између 30 и 50 година живота потребно је 1000 милиграма калцијума дневно а након 50-те године и до 1200 милиграма дневно.

Важан је и разговор са лекаром о употреби бифосфоната који успоравају распадање коштаних станица. Житарице, махунарке, риба, месо и млечни производи богати су фосфатима. Треба водити рачуна и о количини витамина Д. Овај витамин добијамо од Сунца, зато треба користити сваки зрак. Магнезијум се обезбеђује из ораха, семенки и житарица а нарочито га требају користити дијабетичари и корисници алкохолних пића. Најпаметније је оставити цигарете.

Важна је разнолика и уравнотежена исхрана. Саветује се воће, поврће, житарице а мање масти и холестерола. Сматра се да је од 150 до 170 грама немасног меса дневно најбољи избор за срце и кости. Треба бирати храну која садржи незасићене масти попут маслиновог уља. Истраживања кажу да 20 до 50 посто мушкараца који дневно попију четири алкохолна пића, пате од неке врсте смањења коштане масе.

Важно је упамтити да редовним вежбањем и правилном исхраном можемо сачувати кости.

 

Оцените овај чланак
(0 Гласова)

Остави коментар

Уверите се да сте унели све потребне информације означене звездицом (*). HTML код није дозвољен.

НАЈНОВИЈИ ТВИТОВИ

Шеста квалификација: Екипа ОШ ''Доситеј Обрадовић'' однела победу над екипом ОШ ''Предраг Девеџић'' - Радио Телевиз… https://t.co/WbM6vwJneB
Славимо Светог Арханђела Михаила - Радио Телевизија Врање https://t.co/PgWXOPXY4P via @tripplesworld
РТВ Врање: 24 године ваш прозор у свет - Радио Телевизија Врање https://t.co/Y2CFaF7R8E via @tripplesworld
Follow RTV Vranje on Twitter