Говорећи о тренду заразажених коронавирусом међу ђацима и студентима,министар просвете Бранко Ружић каже да бројке нису алармантне.
Постоји благи пораст међу наставницима и професорима – 1,5 до 1,6 одсто од укупно броја запослених, 0,5 одсто ђака у основним и 0,6 до 0,7 у средњим школама.
"Школе нису плодно тло за ширење вируса", додаје Ружић.
Као једини изузетак, ресорни министар наводи Врање где су, како је рекао, бројке помахнитале и да су због тога све школе прешле на онлајн наставу.
Kреативно решење ученика основне школе Светозар Марковић ''Теретана као електрана'' победник је овогодишњег такмичења на тему Одрживи извори енергије и климатске промене. Глобални Дечји дизајн маратон истовремено се дешавао у 20 земаља, а ове године трећи пут је одржан у Београду. Такмичење се одвијало онлајн а ''екопетошколци'' су се показали као најбољи у великој конкуренцији.
Вила Станковић, Јована Стојичић, Лука Ордић и Давид Станојковић, окупљени у тим ,,Екопетошколци’’, победили су на трећем Глобалном дечијем ДИЗАЈНАТОН-у.
Реч је о такмичењу које је организовао КидХуб из Београда на тему „Одрживи извори енергије и климатске промене“. Хиљаду деце широм света у истом тренутку дизајнирало је предлоге решења за бољу планету.
На овом такмичењу, деца су решења креирала помоћу електро-компоненти, програмирања са Микробит-ом уз употребу и различитих креативних материјала. Победничко решење под називом „Теретана као електрана“ осмислили су врањски основци.
Давид Станојковић објашњава њихов модел:
''Овде имамо генератор и акумулатор и направљени су од материјала који може да се рециклира. Гуму прикачимо на бицикл и генератор механичке енергије из њега иде у акумулатор и пуни батерију, а касније ту електричну енергију из батерије можемо користити за пуно ствари, као на пример за осветљење, мање електричне уређаје или пуњење мобилних телефона.''
Лука Ордић каже:
На педалу бицикле смо интегрисали микробит који броји количину кинетичке енергије. Радио таласима он шаље другом микробиту колико је батерија напуњена. том батеријом можемо напунити телефон, таблет или лаптоп и осветљавати школска дворишта. Моја улога на том такмичењу била је програмирање микробита. Ја сам програмирао и стављао програм и они су радили један део тог пројекта.
Вила Станковић додаје:
''Ми смо дошли на идеју да прочишћавамо, пре свега, наш ваздух да ученици могу да возе те бицикле и да се школска дворишта осветљавају и да могу ученици да пуне телефоне. Моја улога је била да нацртам и скицу где ми шаљемо писмо великим компанијама, како би нам они поклонили саднице дрвећа, да нас награде и да бисмо ми то дрвеће посадили у школско двориште и на тај начин прочишћавали ваздух. ''
Ово је још једна идеја Екопетошколаца коју ће они реализовати, а надају се да ће велике компаније одговорити њиховим захтевима. На тај начин би, кажу, правили мале шуме које би у будућности пречишћавале ваздух, смањиле температуру лети у том окружењу и биле праве мале фабрике кисеоника у граду.
''Стварно је ово велики успех. Ја сам презадовољна колики су успех деца постигла, ми ментори смо им помогли у томе. Они су прво слушали онлајн радионице 15. и 16. јануара, тада су учили о климатским променама, о програмирању микробитова, а онда су имали недељу дана да израде овај пројекат, наравно родитељи су се укључили у све то и одрадили смо одличан посао'', каже Ирена Ордић, учитељица.
''Ја сам веома поносна на њих. Поносна је и читава школа. На тај начин деца показују да свакодневно раде на унапређењу свог знања, да наставници раде на подизању квалитета наставе и ово на неки начин развија и такмичарски дух код друге деце,'' додаје Тијана Ђокић, директорка ОШ Светозар Марковић.
„Глобални Дечји дизајн маратон – Дизајнатон“ ове године истовремено се дешавао у 20 земаља, а ове године је трећи пут одржан и у Београду. Међу 1200 малишана из читавог света, нашло се тридесеторо деце из Србије.
Прототип ,,Теретана као електрана" тј. статичне бицикле поставили би у школска дворишта, тако да би ученици и остали грађани имали прилику да се баве здравим начином живота и да учине нешто за нашу планету.
Ученици Основне школе ,,Светозар Марковић’’ из Врања: Вила Станковић, Јована Стојичић, Лука Ордић и Давид Станојковић, окупљени у тим ,,Екопетошколци’’, победили су на трећем Глобалном дечијем ДИЗАЈНАТОН-у.
Реч је о такмичењу које је организовао КидХуб из Београда на тему „Одрживи извори енергије и климатске промене“.
„Глобални Дечји дизајн маратон – Дизајнатон“ ове године истовремено се дешавао у 20 земаља, а ове године је трећи пут одржан и у Београду.
Међу 1200 малишана из читавог света, нашла су се тридесет детета из Србије. Хиљаду деце широм света у истом тренутку дизајнирало је предлоге решења за бољу планету. На овом такмичењу, деца су решења креирала помоћу електро-компоненти, програмирања са Микробит-ом уз употребу и различитих креативних материјала. Са њима су радили едукатори из области дизајна, екологије и одрживог развоја, као и нових технологија.
Победничко решење под називом „Теретана као електрана“ осмислили су врањски основци. Прототип ,,Теретана као електрана" тј. статичне бицикле поставили би у школска дворишта, тако да би ученици и остали грађани имали прилику да се баве здравим начином живота и да учине нешто за нашу планету.
,,Екопетошколци’’ су дали решење тако што су направили прототип од материјала који може да се рециклира. Састоји се од генератора и акумулатора. Коришћењем бицикле механичка енергија се претвара у електричну и пуни батерију. На педалу бицикле интегрисали су микро бит који броји количину произведене кинетичке енергије и радио таласима шаље другом микро биту колико је батерија напуњена и колико је прикупљено електричне енергије. Прикупљена електрична енергија користи се за пуњење мобилних телефона, лаптопова и осветљење школског дворишта. И то није све. Да би подстакли одговорност одраслих ,,Екопетошколци’’ планирају да, у оквиру пројекта, упуте дописе иницијативе великим компанијама које могу да их подрже у реализацији ове и у неких других идеја. Друштвено одговорне компаније би могле да их награђују тако што би им донирале саднице које би они садили у школском окружењу. На тај начин би правили мале шуме које би у будућности пречишћавале ваздух, смањиле температуру лети у том окружењу и биле праве мале фабрике кисеоника у граду.
Имаjући у виду тренутну епидемиолошку ситуациjу на териториjи града Врања, Кризни штаб је донео одлуку да поједине школе прелазе на онлаjн наставу.
Број новозаражених, како ученика, тако и професора, свакодневно се прати, каже заменица градоначелника Зорица Јовић:
„Бележимо свакодневно пораст или пад позитивних, и ученика и запослених у свим установама образовања. Сваког јутра директори достављају податке инспекцијској служби која обједињује податке и доставља штабу на дневном нивоу. Паралелно се води евиденција у Заводу за јавно здравље.“
По најновијим подацима, у Врању је једно дете старости до пет година оболело, од 6 до 14 година деветоро и од 15 до 19 година шесторо новооболелих ученика. На основу тих података и стручног мишљења Завода за jавно здравље Врање, Градски штаб за ванредне ситуациjе усвоjио jе препоруку да следеће основне и средње школе пређу на онлаjн наставу наредних 14 дана: основне школе Вук Караџић, Jован Jовановић Змаj, Радоjе Домановић, Бранко Радичевић, а средње Хемиjско-технолошка, Техничка, Медицинска школа, Економско-трговинска и Гимназиjа.
Учење на даљину се препоручуjе за ученике виших разреда наведених основних школа од 5. до 8. разреда и свих разреда средњих школа.
Ова препорука послата jе Министарству просвете ради добиjања сагласности.
Штаб за ванредне ситуациjе у Врању апелуjе на све грађане да буду веома одговорни и да се и даље придржаваjу свих превентивних мера у циљу заштите од заразне болести Ковид 19.
На седници је донет и закључак да све основне и средње школе настављаjу са редовним одвиjањем наставе по моделу Министарства просвете, науке и технолошког развоjа, уз поjачану контролу поштовања превентивних мера заштите од вируса Ковид 19.
Градски штаб за ванредне ситуациjе је још једном апеловао и на све послодавце, да редовно предузимаjу све неопходне превентивне мере у складу са Законом о заштити становништва од заразних болести, као и да се придржавају препорука и упутстава надлежних министарстава у циљу спречавања ширења инфекциjе.
Послодавац jе дужан да у циљу осигурања заштите и здравља запослених, радно ангажованих и странака, обезбеди све опште, посебне и ванредне мере коjе се односе на хигиjенску сигурност обjеката и лица, стоји у закључку градског штаба.
У Врању се планира изградња Центра изврсности у насељу Ћошка, који ће се простирати на око 10 хиљада метра квадратних. Реч је о научно-образовном центру са акцентом на природне науке, а инвеститор је град Врање.
У току је јавна презентација урбанистичког пројекта Омладински образовни центар изврсности Врање, која траје до 23. фебруара, до када заинтересовани могу да изврше увид у документацију. Након тога урбанистички пројекат биће прослеђен комисији за планове.
У оквиру Центра изврсности планиране су учионице са кабинетима, лабораторије, али и спа центар, ресторан, кафић и смештај са капацитетом до 150 лежајева, а предвиђено је да зграда има зелени кров, као и да буде енергетски ефикасна. Из градске управе очекују да до краја године буде завршена техничка документација.
- У Врању ће бити изграђен Центар изврсности за природне науке, са нагласком на хемију, математику, физику и астрономију. Пројектован је по узору на Центар изврсности у Тршићу, који је намењен за друштвене науке. Реч је о државном пројекту, а инвеститор је Министарство просвете - каже Јелена Марковић, главни урбаниста града Врања.
Јавно предузеће Урбанизам и изградња Града Врања израдило је урбанистички пројекат за Центар изврсности, а површина обухваћена пројектом износи 10.005 м2. Предвиђено је и 28 паркинг места, као и 38,2% зелених површина на земљишту.
Центар изврсности имаће 10 функционалних зона: едукативну зону, административни део, конференцијску, смештајну и ресторанску зону, техничко-економски део, спортско-рекреативну и забавно-рекреативну зону, паркинг простор и зеленило.
Планиране су и учионице на отвореном, као и спа центар са отвореним и затвореним базеном. Активности центра биће највећим делом усмерене на ученике и студенте, као и на обуку наставника.
Пројектом је обезбеђен довољан број кабинета, учионица, сала, смештајних јединица итд. за потребе организовања великог броја различитих програма у облику курсева, семинара, научних кампова, радионица, најчешће у трајању од више дана у току целе календарске године - наводи се у пројекту.
Ресорно министарство и град Врање финансираће реконструкцију крова на Основној школи „Јован Јовановић Змај“, замену електроинсталације и хидро мреже. Радови би требало да почну ускоро, а вредност је око 19 милиона динара, каже заменица градоначелника Зорица Јовић. У овој години радиће се комплетна санација школе у селу Жапско, реконструкција крова у Економско-трговинској школи у Врању, санација мокрог чвора у Техничкој школи, додаје Јовићева.
Актуелна епидемиолошка ситуација утицала је да се пролонгира почетак или да се наставе одређени пројекти који су започети у прошлој години, али је њихова реализација извесна. Заменица градоначелника Зорица Јовић каже да ће се паралелно радити у градским школама и издвојеним одељењима у селима. Најављује значајна улагања у више школа.
„Када је Основна школа „Јован Јовановић Змај“ у питању ми смо већ годину дана ангажовани око реализације пројекта који подразумева замену крова, електроинсталација и додатних радова везаних за то. Кренули смо прошле године, па смо стали због ковида. Пројекат финансира министарство просвете уз значајно учешће града. Првобитно је било издвојено око 4 милиона и 200 хиљада, али су додатни радови захтевали да се определи још 3 милиона динара“, каже Зорица Јовић заменица градоначелника.
Град је већ издвојио средства за набавку котла на пелет у истој школи, а у наредном периоду ће бити замењен и други, па ће комплетно грејање бити на пелет.
Недавно је замењењена столарија у школама „Бора Станковић“ у Тибужду и „Бранислав Нушић“ у Ратају.
"Ускоро ће ићи набавка за санацију школе издвојеног одељења ОШ „Бранислав Нушић“ у Ратају, у селу Жапско, где наставу похађају ученици нижих разреда. Радиће се комплетна санација, а око уређења ентеријера очекујемо подршку министарства. У буџету смо планирали средства за замену крова на Економско-трговинској школи, такође уз помоћ државе. У марту је почела замена санитарног чвора у Техничкој школи , настављамо ове године" каже заменица градоначелника.
Јовић је најавила да се очекује да ће ускоро бити комплетирана пројектно-техничка документација за реконструкцију школе „Доситеј Обрадовић и Школе за основно и средње образовање „Вуле Антић“ и да ће и тамо почети радови.
Емилија Миленковић и Ђорђе Стојановић, врањски гимназијалци завршне године су били у посети Палати Србије и Министаству омладине и спорта. Том приликом су разговарали са министром Вањом Удовичић на тему младих, омладинске политике, положаја младих на националном и локалном нивоу, као и начинима за активно укључивање младих у доношење одлука и друштвеним токовима.
Гимназијалцима је ову прилику пружио пограм Светионик знања у оквиру Алумни семинара који се организовао у Београду. Као бивши учесници, а садашњи алумни ментори, Емилија и Ђорђе су се показали као млади лидери у пољу омладинског активизма и питањима везаним за младе, па су, као такви, добили могућност да своје идеје, предлоге и ставове искажу министру.
''Министар се потрудио да нам тај разговор буде пријатан. Ја сам конкретно поставила питање на који начин можемо да укључимо младе у доношење одлука и планирање омладинске политике на локалу, али и националном нивоу и како, генерално, да се мишљење младих чује, али и уважи и да они партиципирају у доношењу одлука. Причали смо и о младима у руралним срединама и мањим градовима као што је Врање. Генерално смо се бавили квалитетом живота младих, каже Емилија Миленковић, ученица гимназије.
''Имали смо могућност да му поставимо питања о неким програмима министарства, шта планирају да раде, како да укључе сексуално образовање у редовну наставу и слично. У суштини, разговарали смо о разним темама, покрили јако велики спектар тема и на самом састанку и након састанка у мало мање формалном маниру, '' наглашава Ђорђе Стојановић, ученик гимназије.
Емилија и Ђорђе су сложни у мишљењу да млади немају довољну подршку, да су често схваћени неозбиљно и неспремно да реализују своје идеје, али да им само треба дати шансу и успех неће изостати, што се показало и у оквиру програма Светионик знања, у коме је Врање заузело пето место захваљујући идеји Гимназијалаца о културном мапирању града.
Такође, у оквиру семинара гимназијалци су посетили Музеј Николе Тесле као и Храм Светог Саве, а такође су имали прилику да слушају разна корисна предавања, друже се са вршњацима и размењују знања и искуства.
Број заражених ученика и наставника на територији града се повећава из дана у дан. У појединим школама су неке групе већ стопостотно прешле на онлајн наставу. Иако је градски Штаб још јуче дао препоруку да се настава у свим средњим и појединим основним школама у Врању одвија онлајн, данас се још увек чекала сагласност Министарства просвете.
У медицинској школи „др Изабел Емсли Хатон“ тренутно је заражено 18 ученика и 2 наставника, док су два одељења прешла на онлајн наставу. У последња два дана се повећао број заражених, буде и по троје новозаражених у току дана, стоји у саопштењу ове школе.
У гимназији „Бора Станковић“ је 27 позитивних ученика, 5 професора и двоје помоћних радника, док су две групе на онлајн настави.
У Економско-трговинској школи, 29 ученика и 4 наставника су позитивна на ковид. Три групе су прешле на онлајн наставу.
По речима упранице Дома здравља, др Јадранке Ајановић, све је већи број прегледа у Дечјој ковид абуланти, али и већи број позитивне деце, школског узраста:
“Број се повећао. Јуче је било 64 детета на преглед. Од тог броја 30 је било позитивно. Мање је деце од рођења до седме године, док је повећан број од седме до деветнаесте године, односно школске деце.“
Градски Штаб за ванредне ситуације је још јуче поподне дао препоруку да све средње и неколико основних школа у граду пређу на онлајн наставу.
Током дана се чекала сагласност Министартва просвете, а према неким незваничним сазнањима, свака школа је требала да достави посебан захтев за промену начина извођења наставе.
И док се чека координација поступака, неки родитељи су одлучили да неће слати децу у школе, а други су дозволили.
Да ли ће бити неоправданих изостанака, очигледно у овако озбиљној епидемиолошкој ситуацији и није важно.
Поводом нетачних навода да jе Град Врање одговоран за укидање превоза ученика на териториjи градске општине Врањска Бања, руководство Града огласило се саопштењем:
„У буџету локалне самоуправе, у складу са Законом о основама система образовања и васпитања, обезбеђуjу се средства за превоз ученика основне школе на удаљености већоj од четири километра од седишта школе. Имаjући у виду да jе захтев за давање сагласности да школа организуjе превоз своjих ученика у новоj календарскоj години, од стране директорке школе стигао овог jутра, Градско веће jе на ванредноj седници донело закључак о давању сагласности да директорка ОШ “Предраг Девеџић” организуjе превоз ученика, у складу са Законом.
Град Врање ће, као одговорна локална самоуправа, и даље инсиситирати на поштовању законских процедура и позива све стране да их поштуjу, како би пре свега, ученици имали безбрижно детињство и олакшан приступ систему образовања”, наводи се у саопштењу руководства Града.